torsdag 24 juli 2014

Rostiga trädgårdssmycken i doftande lavendel på Jansro !



Inget besök på Österlen utan ett trädgårdsbesök hos Leila på Jansro i Skillinge - nu är det tredje året jag besöker hennes visningsträdgård med butik och det är en upplevelse varje gång !

I år kom jag några veckor senare än tidigare år och stäppsalviarabatten var redan överblommad. Istället blommade lavendelhäckarna överdådigt och hela trädgården var inbäddad i underbar lavendeldoft och rostig trädgårdskonst - en underbar vacker kombination.




Här syns stäppsalviarabatten till vänster och den långa lavendelhäcken som ramar in rosrabatten framför den fina Möllan. Vill du läsa mer om stäppsalviarabatten och se bilder när den blommar hittar du tidigare inlägg HÄR.




I år fanns det fantastiskt fina trädgårdssmycken i rost till försäljning - flera olika att välja mellan. Ett eldorado för rostälskare !.




Solen stekte den här dagen på Österlen, luften dallrade och svetten lackade. Snälla Leila hämtade en kanna vatten åt oss att svalka oss med och vi pustade ut under äppelträdet och njöt av allt det vackra.





Kommer du till Österlen i sommar måste du absolut besöka Jansro mitt i Skillinge. Möllan med visningsträdgård ligger ovanför rondellen i Skillinge och är lätt att hitta. I år finns det också ett litet trädgårdscafé så man kan sitta mitt i härligheten och ta en kopp kaffe (eller uppskattat vatten när solen steker!).




Ett litet rostigt lejonhuvud charmade mig totalt och hänger nu ovanför fontänen på framsidan av växthuset. Har alltid vurmat för ett sånt där lejonhuvud som det rinner vatten ur att ha på väggen men eftersom jag har en fontän utanför växthuset blir det bra med ett litet trädgårdssmycke i form av ett lejonhuvud istället.




I rosplanteringen precis innanför entrén blommade rosorna fortfarande omgivna av lavendel. Leila har enbart remonterade rosor i trädgården - det skall jag ta till mig för det är så tråkigt när rosorna blommat över.




En av rosorna i full blom med växthuset i bakgrunden.




I år är det sista året som man kan besöka Jansro - så jag är väldigt glad över mina årliga besök som gett så mycket inspiration. Leila har nya planer och har växt ur den vackra plats hon skapat - det skall bli spännande att se vad den här kreativa tjejen hittar på härnäst !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt ställe! Hadd det bara varit lite närmare... men vem vet kanske jag en dag har vägarna förbi. Underbar lavendel! Ha det skönt i sommarvärmen!

    SvaraRadera
  2. Oj så synd att det är sista året det går att besöka, jag har nog inte vägarna förbi tyvärr. Hoppas någon entusiast kan ta över verksamheten, det ser ju verkligen fantastiskt ut...
    Tack för inspiration och beök i form av fina bilder!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen ett fantastiskt inspirerande ställe! Såg att det låg ute på Hemnet redan för ett år sedan, så jag trodde nästan att det redan var stängt. Kanske läge att planera in en tur till Skillinge så snart som möjligt. - Jag har ju inte så långt som du!
    Må så gott i sommarvärmen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Tycker inte alls det är länge sedan Jansro var nyplanterat och med i trädgårdstoppen. Kul att se allt uppvuxet. Praktfullt. Fint lejon du hittade.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  5. Skillinge alltså. Tja, vi får se om det blir av. Jag har inte lika långt som du, men det är tyvärr inte grannbyn... :-)
    Verkar vara ett härligt ställe!

    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  6. Verkligen vackert, skönt att komma hem till sin egen trädgård och omsätta alla sina intryck från sommartrippen!

    SvaraRadera
  7. Himmel så vackert!
    Sommarkram,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Jeg planlegger en tur over til østerlen. Jeg har reist en del ned til Skåne og er flere ganger blitt anbefalt å reise til østerlen. Men jeg synes det er noe vanskelig å få oversikt over hav som finnes å se og besøke der. Er det noen oversikt eller side der jeg kan finne info slik at jeg kan legge opp en rute? Herlige bilder du viser i bloggen:) Jeg følger med, men er desverr eikke så flink til å legge igjen spor.... skjerpings:)

    SvaraRadera
  9. Oj oj oj, vad vackert, förstår din återkommande besök! Jag måste kika in igen o studera bilderna mera nogrannt!
    Tack för att du delar med dig!

    Ha det gott!

    Kram Ewa :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa