måndag 28 juli 2014

Haven Österlen - ett ställe att fylla själen med!




På Österlen i Gärsnäs finns det en rehabiliterings- och besöksträdgård kallad Haven som är öppen för allmänheten enbart på fredagar. Som tur var åkte vi förbi just en fredag och jag fick möjligheten att komma in och titta på den underbara trädgården.

Mitt i trädgården som ligger omgärdad av växthus och orangerier finns den här innergården i fyra tårtbitar med ett överdåd av sommarblommor med breda grusgångar och en porlande vattenfontän i mitten.




Här andades det verkligen lugn och ro och som besökare kan man att slå sig ner i en vilsam korgstol och bara vara hur länge man vill. Hur härligt som helst !


Klicka på bilden så ser du den i större format


Lite längre bort ligger läketrädgården - inramad av höga vackra murar som bildar ett mikroklimat och som gör att trädgården ligger väldigt skyddad. I siktdjupet skymtar delar av den vita trädgården.




Hit kan man smyga iväg och hitta sin egen lilla hörna och njuta av fjärilsfladder över lavendelhäckarna - det var också här mitt undermedvetna noterade de rostiga lejonhuvudena som jag sedan hittade hos Leila på Jansro. Det blev en överraskning när jag upptäckte dom på fotona efter köpet !




Haven hade också en liten butik där det var nedsatta priser och mycket vackert i rostiga toner - en bukett rostiga rosor gick bara inte att motstå. Man får också en karta i kassan så man kan gå efter i de olika rummen i Haven. Här finns både Cameliahus och pelargonutställning förutom alla trädgårdarna och dessutom är det fri entré till hela anläggningen.




Jag kände mig riktigt påfylld med ny energi efter det här trädgårdsbesöket när jag med raska steg klev ut på parkeringen med den rostiga buketten i näven.

Ett underbart ställe att fylla själen med och bli lycklig av - det känns hoppfullt att tänka på att sjuka får vara på ett sådant här ställe och få en chans att tillfriskna med fingrarna i jorden i en underbart läkande miljö!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Önskar att jag varit där IRL, men hoppas jag får möjlighet nån gång. Noterar alla runda former, lusthuset, kupolen, korgstolarna, vattenblänket, springbrunnen, läketrädgården och urnorna och det är säkert ingen slump.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart ställe. Dit måste jag bara far någon gång helst i sommar om tiden räcker till. Det syns på dina bilder hur fridfullt det måste vara där. Tack för tipset.
    Önskar dig en skön mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa