måndag 12 januari 2015

Ömt vårdad ros i kruka !



Fyller upp köksfönstret med krukrosor !

Sitter som bäst och planerar vad jag skall ha i de stora olivkrukorna till sommaren där jag har insatser i plast för det är ju svårt att fylla hela krukan med jord. Bland de första somrarna med växthus hade jag rosor i krukorna. Helt vanliga små rosor som man köper som krukväxter för ca 30kr den här tiden på året som jag sedan planterade om några gånger under våren och vattnade nästan varje dag och var flitig med gödningen.




Försöker igen !

Tror det lutar åt en repris om jag nu lyckas med rosorna vill säga för de kräver mycket omvårdnad för att överleva men det är absolut värt ett försök. I köket har vi inga element och mycket ljusinsläpp så där brukar de trivas. Och nu när julen städas ut och det blir tomt på fönsterbrädan passar det ju så bra att fylla upp köksfönstret med ljuvliga små krukrosor.




I slutet av sommaren hade de vuxit sig höga och var full i knopp. Hoppas årets också ser ut så här i slutet av sommaren 2015 !




Jordrevan - en sann överlevare !

Jordrevan har alltid varit en favorit i krukorna på det sätt de oförskräckt slänger sina revor över krukkanten och är en bra kompanjon till rosorna. Jordslog några plantor i höstas som säkert har överlevt för jordrevan brukar vara en riktig överlevare så det blir en billig plantering i olivkrukorna i år !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner ! I eftermiddag skall vi ut och kika på ny säng till sovrummet och lampor - både till tak, säng och fönsterlampor. Hinner vi blir det gardiner också - ALLT skall bli nytt och jag vaknar med ett pirr varje morgon av förväntan !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Ja, jordrevan är en trevlig och frodig växt som hos mig ibland växer där krukorna stått ifall den hunnit bli så lång att den nuddat marken... Längtar till sommaren! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Jag hade en gång en gammelrosa morsdagsros som jag lyckades hålla vid liv och planterade ut senare på altanen där den blev kraftig och jättevacker! Så det är en god idé väl värd att prova. Och du har verkligen lyckats förr!
    Lycka till med sängköp och alla tillbehör... jättekul med förändringar:)

    Snökramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så vacker och inbjudande din första bild är med ingången till växthuset. Såna bilder behöver vi nu . Det är ingen snö kvar +5 grader och regn. hur ska det sluta. Den jordrevan hade jag första gången i år och jag bara älskar den kommer att finnas hos mig överallt i sommar.
    Små rosor är tacksamma att ha i krukorna på sommaren, jag brukar köpa mina lite närmare sommaren och sen blommar de som bara den när de kommer ut.
    Ha det gott och lycka till med letandet idag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Wow, jag har alltid betraktat dessa små minirosor som slit-och-slängexemplar Jag faller ganska ofta för sådana, eftersom de ändå är ganska prisvärda alternativ till en blomsterbukett. Nästa gång ska jag definitivt spara och plantera ut!
    Vackra bilder som vanligt...!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar kruka och så vackert med både rosen och jordrevan (där fick jag lära mej vad den heter).

    Smart att spara och plantera ut! Det ska jag tänka på!
    Underbara bilder!

    Lisa

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder, den första! Så inbjudande!
    Ser jättefint ut ditt val!

    Må så gott!
    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  7. Jag har nog provat allt i sommarblomsväg utom just jordrevor men vi får se till sommaren.... Spännande med sovrummet. Ibland kan man nästan inte sova när man tänker på roliga projekt som ligger framför, så jag förstår din upprymdhet.

    Lycka till
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Vi behöver verkligen nya sängar, men det är ju en djungel det där, hur lyckas man välja???

    De där minirosorna är fantastiska, vi har sparat dem många gånger och de brukar växa till sig på ett imponerande vis om de får nytt liv i krukor ute sen. Har en jättesöt nu som vi fick på nyår, ska göra allt för att den ska överleva.

    Jenny

    SvaraRadera
  9. De där smårosorna brukade jag få vid terminssluten och de överlevde oftast några år på friland:)Fantastiskt egentligen! Revor och rosor är verkligt snygga ihop.

    SvaraRadera
  10. Älskar just den jordrevan den passar till allt tycker jag.
    Härlig du beskriver omförhandlingen av sovrummet. Jag skall snart göra vid en hall.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa