tisdag 28 mars 2017

Vilken morgon i trädgården!!



Går i gång på "skrot"

"Syrran ville slänga det här gamla skrotet sa loppisinnehavaren. Men jag tänkte att det är bättre att ställa ut det ifall det kommer någon som gillar sånt".  Och det var då jag gjorde entré som alltid går igång på gammalt vackert rostigt med mycket själ.




Fick vevhjulet på köpet

För en tjuga kunde jag fynda den gamla mangeldelen och då fick jag vevhjulet på köpet också. Så vackert att bara ställa i perennarabatten bland blommorna i sommar eller i någon installation.




Klippet får ligga kvar

I rabatten har jag nu börjat klippa ner perennerna - rakt ner bara istället för att lägga klippet på komposten. Hannu Sarenström inspirerade mig vid föreläsningen på Glanshammars trädgårdsdag. Har alltid tyckt att det sett så skräpigt ut tidigare när jag låtit klippet ligga kvar. Nu ser jag liv istället och blir lycklig av det. Att det får gå tillbaka som jordförbättring. Skall lägga gödsel uppepå lite senare.

Hade sällskap av vårens första fjäril - vilket lyckopiller. Det är som det börjar bubbla inombords. Dessutom är det jättevarmt och vindstilla idag  och tyst. Alltså vilken morgon i trädgården!!




Orange talade till mig

Plötsligt var det orange och gula toner som tilltalade mig vid besöket på handelsträdgården i går. Så snyggt till rostigt. Vårens första rostiga korg blev fylld med ranunkel, klöver och penséer. Lite tufsiga som nyplanterade innan dom rätar upp sig men ack så härligt med en färgklick bland det bruna !




Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Rostiga saker är så fint! Så kul att du hittade delar som jag känner igen så väl... Har en hel mangel står i min trädgård:) Perfekt att ställa blommor på!
    Att klippa ner perenner direkt har jag gjort i några år nu och det är så gesvint.
    Fina bilder som alltid hos dig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Rost och trädgård hör ihop på nåt sätt, så kul att man kan piffa till det med såna där gamla saker, att de kommer till nytta igen! Ja, man kanske borde låta klippet ligga kvar, det blir ju jord så småningom, och det döljs ju snart av det som kommer upp. Skall bättra mig till nästa år! ;-)

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej, vad kul precis vad jag gjorde för första gången också. Sparade klippet alltså. Klipper du det i smått eller lämnar du det som det är? Härlig inspiration på din blogg. Mvh Karin

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd du gör! Tunga grejer:) Kommer bli snygga installationer i din trädgård. Beträffande klippet som du låter ligga kvar säger jag... klokt! Kretsloppet är viktigt att värna!

    Ha det bra men jobba inte ihjäl dig inför balkongpresentationen!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Vilken tur att de ställde ut "skrotet". Tänk så många händer som vridet på den skruven. Tycker de enklaste grejer var vackrare förr, är det bara jag... Fint i installationen blev det på en gång.
    Vi ses på mässan
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa