lördag 10 december 2016

Guldigt tema på brickbordet i köket



Rätt kartong till slut

Ibland är det roligt att ösa på lite extra vilket jag gjort idag på brickbordet i  köket. Först letade jag förtvivlat efter julkartongen som jag inte tagit ner från vinden på flera år. Tills jag kom på att den nog inte alls var på vinden utan i garaget. Lycka när jag till slut hittade rätt kartong !




Guldigt tema

Jag hade tänkt mig ett lite guldigt tema adderat med dekorationssnö. Så när jag väl hittade kartongen med julgranskulorna i olika nyanser av guld, långa pärlband och stjärnor var det bara att ösa på.

Glaskupor hade jag i skåpet i olika storlekar och små guldiga rådjur och tomtenissar hittade jag vid en shoppingrunda på Mariebergs köpcentrum under veckan.




Den här lilla damen har varit med många jular sedan 70 eller 80-talet. Köpt på Orsa hemslöjd och målad av innehavaren. Vissa saker ska bara vara med jul efter jul.




Julgranskulor blir lika vackra tillsammans i en glasburk som i granen tycker jag. Sedan har jag strösslat hela brickbordet med guldiga kulor.




Till och med granen blev guldig

Julstjärnan hittade jag längs in på vinden. Det är en Våmhusstjärna som är skapad av L. Sparr - en legendarisk hantverkarfamilj från Våmhus där hantverkstraditionen gått i arv i generationer.

Trägranen såg jag i en tidning på 80-talet och skickade efter. Efter ca 30 år tyckte jag att grönfärgen blivit lite blek och spraymålade den med guldfärg.




Härligheten från ovan

Jag skulle inte stå ut med att go all in i hela hemmet men på ett litet brickbord där man dessutom måste se hela härligheten från ovan för att brickkanten är så hög blir det precis lagom - och som en liten överraskning




Dessutom är det ju Nobelfest i dag så då passar det ju bra med lite sprakande guld !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Så fint du gjort jag har också funderat på det där med guld ! Trevlig fortsättning på helgen !

    SvaraRadera
  2. Super fint med det guldiga temat!
    Fick inspiration att börja gräva i alla jullådor
    med dekoarationer.

    Ha en skön söndag!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det, det blev ju bra med ett bord full mend guldiga saker, och den lilla gumman som är ljusstake, så gullig.
    Önskar dig en trevlig dag

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa