onsdag 19 juli 2023

Törs inte, kli i fingrarna och många rutor att putsa

 

Ahhh - jag törs inte !

Har väntat på att jag skulle samla mod att ta mig upp på målarställningen men än har det inte hänt. Som tur var kom äldsta sonen på besök under helgen och förbarmade sig över växthuset. Han svingade sig upp utan problem och oljade in de omålade bräderna på båda gavlarna. Har vi tur återkommer han nästa vecka och målar dom också.


 

Klurar på frågan

Inne i växthuset återstår också en del på gavlarna samt att alla fönster och stommen som skall målas igen. Hur det skall gå till på gaveln med klematisen har jag inte klurat ut än. Även muren runt hela växthuset både på utsidan och insidan behöver målas. 



Tillsammans går det fortare

Med gemensamma krafter hjälptes vi åt, jag och maken med murmålningen och vilken skillnad det blev. Det återstår lite bakom snickarbänken annars är muren färdigmålad invändigt. Dessutom lutade jag ut stegen med klematisen mot närmaste takstol och kom åt att måla fönstren bakom. 



Det kliar i fingrarna

Fick både binda upp och klippa lite i klematisen för att komma åt och en del av klippet hamnade i en loppad vas. Kunde inte låta bli att provhänga en hylla och inreda lite - bara lite med några pryttlar för att få lite känsla i växthuset. 

Det kliar i fingrarna men jag har bestämt mig för att göra klart allt innan vi börjar bära i möbler mm. Det är ju onödigt att bära ut möblerna igen för att få in ställningen för att olja in och måla de invända gavlarna. Det är bara nyttigt att träna på tålamod försöka jag intala mig själv. 




Par i vaser

Hyllan hittade jag för flera år sedan på Stall Kapri som numer är nedlagt - hyllan har aldrig kommit upp tidigare utan stått i garaget i väntan på. Vasen fyndade jag på ett loppis efter vägen på vägen till Göteborg i fjol och hade tur att den fanns i par. 




Nöjd och tacksam

Jag är så nöjd med det "nya" växthuset och spelar fransk musik medan jag målar - då går penseln som en dans över fönster och lister. Underbart att se varje strykning på vägen till att allt ska bli klart. Har jag tur kan pelargonerna få flytta in i morgon på de nya breda fönsterbräderna. 




En vacker dag är allt klart!

Varken dom eller skrivbordet har mått så bra med utomhusliv på uteplatsen. Det är bara ett fåtal som börjat blomma även om dom ändå ser ganska så kraftiga ut. Dom sätter nog fart när dom fått komma in i växthusluften igen. 

Alla fönstren skall sedan skrapas ren från färg som råkat komma på glaset och sedan putsas vilket inte hänt på flera år både på insidan och utsidan. Jag får tänka på det när jag putsar att fönstren kommer att skina som aldrig förr när jag är klar. Ett fönster i taget så kommer man en bit framåt. Och en vacker dag är allt klart! Då skall jag fira med den dyra champagnen jag fick när jag slutade jobba !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Wow så utrolig flott det ble! Kjekt å ha voksne barn som kan hjelpe til litt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Tack ! Tur att man har en son av tre på nära håll (10 mil ) som är ung och rask !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Sååå fint växthus du har.🌷🐞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla !! Det är trädgårdens hjärta och jag skulle inte klara mig utan det !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej Isa!
    Det blir så fint, förstår att du vill börja flytta in.
    Låter som ett perfekt tillfälle att njuta av champagnen.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Yes - den stora belöningen efter allt slit kommer nästa vecka - har bokat in extra lång SPA-massage också !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa