torsdag 16 november 2017

Lejongapsrankan blommade i somras trots hjärtlös behandling



Livskraftig växt

I januari efterlyste jag namnet på den här livskraftiga växten som jag fotat i växthuset på Sofiero. Lejongapsrankan var en helt ny bekantskap för mig och snabbt inköptes fröer för en sån här härlig växt ville jag verkligen ha i min trädgård.





Hjärtlös behandling

Med byte av jobb under våren och balkongbygge på Nordiska blev det inte så mycket ork och kraft kvar till årets stackars fröer som inte alls fick den kärleksfulla omvårdnad de brukar få.  I alla fall blev det 3 plantor som överlevde den något hjärtlösa kuren och det tog nog nästan större delen av sommaren innan de äntligen fick komma ur sina små krukor och fick flytta in i en betydligt rymligare sommarbostad. Till vänster på bordet i en stor zinkbytta kan ni skymta resultatet.




Eftersom omplanteringen skedde så sent blev plantorna något spretiga och det tog tid innan de kom igång ordentligt.




Jag hittade inga fröer till enbart en vit utan blommorna på min växt blev både vita, rosa och lila i olika nyanser.


Har läst om en del som övervintrat Lejongapsrankan svalt och ljust, fast min är nog körd redan med flera frostnätter

Ligger framför oss och väntar 

Under hösten tog den sig riktigt fint och levererade en hel del vackra trumpetformade blommor. Till nästa år ska jag ta hand om de nya fröplantorna riktigt ordentligt och ge all näring och kärlek de behöver för att bli så där livskraftig som den jag såg på Sofiero. Börjar redan planera för semesterdagar i trädgården under våren för det vet ni ju att den där drömsäsongen i trädgården - den ligger alltid framför oss och väntar !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Fin ampelväxt. Ska ha den i åtanke i vår. Verkar ju finnas lite olika färger att välja på också.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Håller med dig... den är fantastisk! När jag måste ta bort min som klängt på balkongspaljén blev det två fulla sopsäckar! Vilken otrolig växtkraftig och välblommande ranka!

    Önskar dig en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. God kväll Isa,

    När jag läste dina sista rader om att du planerar ledighet på våren så fick jag en lyckokänsla i magen och ska verkligen göra det jag med... Den där drömsäsongen som ligger framför oss :)

    Det sägs att 208 ska vara ett jättebra år för oss när det gäller ledighet"!
    Man tackar :D

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Lite trött kikade jag in på din blogg och fick ALL glädje och inspiration tillbaka! TACK snälla du :) Åkte och köpte vårlökar och laddar för en underbar vår...
    Ha en skön helg nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Härliga uppiggande sommarbilder, behövs i dessa mörka tider.
    Intressant det du tar upp om lejongapsrankan. Hade för nåt år sedan en mörkrosa i ampel (lik "Sofiero" rankan bilden) med stora kraftiga rankor köpt från en handelsträdgård som planta, och den gick att övervintra nerklippt frostfritt i kruka. Odlade sen också de frösådda
    med betydligt klenare stammar och blad, och de gick inte alls att övervintra. Undrar om det är
    två skilda varianter som hör till samma släkte?
    Kanske blir det att prova på nytt i nästa år...
    Så sant som du säger "Drömsäsongen" ligger alltid framför oss!
    Skön helg!

    SvaraRadera
  6. Lejongapsrankan helt ny för mig också, fast jag är ju rätt dålig på sommarblommor över huvud taget. Tycker din ranka hämtade sig jättefint och fint med blandade färger också. Med tanke på vad du åstadkom i montern på trädgårdsmässan får det väl vara värt en offrad ranka.
    Ha det så gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Söt och tålig. Det gillar jag! Har den uppskriven att så till nästa år efter att ha sett Eva.Maris exemplar:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Har nog sett den och undrat som du vad det är. Fin gillar såna där som klänger och brer ut sig. Visst är det så att var sak har sin tid. man kan inte göra allt om man ändå kunde inse det.
    Det blir spännande att se den till våren och sommaren.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa