söndag 18 februari 2018

Krönika - en kraschad uppläggning, vattnig buljong och strejkande spis




Det vattnas i munnen vid tanken på mjäll torskrygg

Jag föll direkt för bilden med den vackra tomatrisotton som vilade mot den klorofyllgröna basilikabuljongen toppad av en mjäll torskrygg, en sån där torsk som precis skivat sig och gör att det vattnas i munnen.

Sagt och gjort - ingredienserna skrevs upp på handlingslistan och eftersom det nu är vinter och ingen egenodlad basilika finns att tillgå så fick det bli en liten kryddkruka från affären istället. Torsken skulle köpas samma dag som vi skulle tillaga härligheten så den väntade vi med tills det blev lördag. Det var bara det att när lördagen kom så fick jag "fall" och tillbringade dagen i soffan och någon matlagning orkades inte med.




Jag - en mästerkock ?

Vi tog nya tag till nästa helg och se då var kroppen på min sida. Den lilla krukbasilikan såg fortfarande fräsch ut tyckte jag -  i alla fall sist jag tittade till den, men när det väl var dags för tillagning hade den kroknat helt. Kanske var det vädringen som tagit kål på den. Nu såg den ut som jag hade känt mig förra lördagen. Hade jag tur kunde jag rädda en tredjedel av bladen.

Jag hackade vitlök och schalottenlök i god tid, plockade fram tomatjuice och kycklingfond och rev parmesanost så allt skulle vara förberett för att tillaga den smaskiga tomatrisotton. Cocktailtomater skållades, rensades på skal och halverades. Jag kände mig nästan som en av amatörkockarna i mästerkockarna när jag drog igång risottokoket.




Hjärnan kokade över

Sedan hände något i min hjärna för när löken fräste och jag hällde på det vita vinet som skulle koka in undrade jag när riset skulle ned. Det var först när jag tillsatt tomatjuicen jag insåg att riset skulle fräsa med redan från början. Vilket jag alltid gjort tidigare, fast just den här gången var den kunskapen som bortblåst. Fort ned med riset och sedan borde jag ha begripit att det skulle ta lite längre tid att få riset klart när det inte fick vara med och fräsa från början men det gick liksom inte in.





Jag tänkte ANNORLUNDA

Det stod till och med i receptet att man skulle göra klart risotton FÖRST och sedan tillaga fisken, men jag tänkte liksom annorlunda. Om man tillagade fisken SAMTIDIGT som risotton skulle ju allt bli klart samtidigt. Vilket det kanske hade blivit om man hade fräst riset först tillsammans med löken vilket jag nu inte hade gjort.

Den fina torskryggen med skinnet kvar stektes hastigt i stekpannan och sedan skjutsade jag in den i ugnen när det återstod ca 10 minuter av risotton som jag kärleksfullt rörde och fyllde med kycklingbuljong.

De där 10 minutrarna gick väldigt snabbt och när det var dags att smaka av risotton var kärnan som bara skall anas alldeles för hård. Risotton måste koka längre. Torskryggen var då precis klar och precis så där mjäll som jag sett framför mig. Risotton som måste bli klar fick nu min fulla uppmärksamhet vilket gjorde att jag helt glömde att lägga folie över fisken för att hålla den varm.






Hela spisen kollapsade

5 minuter senare var det som att luften gick ur hela spisen, den drog liksom en djup suck och kollapsade helt. Febril aktivitet tilltog i proppskåpet och fast vi bytte proppar låste sig hela spisen och vägrade samarbeta. Risotton hade som tur var precis blivit klar och det enda som återstod var att hetta upp kycklingfonden som skulle vara grund till basilikabuljongen. Eftersom spisen strejkade fick det bli halvljummen buljong istället.





Blaskigt grönfärgat vatten

Det blev inte så bra när jag skulle mixa ihop basilika (som jag drygat ut med timjan eftersom det var den enda färska gröna kryddan som fanns hemma, kanske inte världens lyckade kombo) vitlök, smör och den inte heta buljongen som skulle smälta smöret. Av den där härligt klorofyllgröna buljongen som fanns på bilden till receptet syntes inget spår när jag kikade ner i matberedaren, istället hade det bildats ett kryddsmör som simmade runt i ett blaskigt grönfärgat vatten.





Kraschat upplägg

Nu hade vi hunnit bli riktigt hungriga och det var bara att lassa upp på tallrikarna. Och det vet ju alla som sett Mästerkocken att upplägget är minst lika viktigt som att sätta smakerna. Jag såg framför mig att risotton låg som en upp och nervänd vacker skål mitt på tallrikarna. Jag packade små skålar fulla med risotto och vände ner i de stora djupa tallrikarna.

Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig - risotton rasade åt alla håll och den där "vackra" skålen såg helt kraschad ut. På med den kalla fisken sedan hällde jag den gröna vattniga buljongen runtom vilken gjorde sig ganska bra mot den tomatröda risotton. Kryddsmöret duttades på och sedan var det äntligen dags att sätta sig till bords.




Äntligen mat på bordet 

Maken åt med god aptit så kanske hade jag trots allt lyckats med smakerna eller också hade vad som helst gått ned pga hunger. Nästa gång jag ska göra den här rätten vet jag hur jag INTE ska göra och dessutom ska jag passa på när jag har hur mycket av egenodlad basilika som helst att tillgå. YES - learning by doing !

HÄR hittar du receptet där du också ser hur rätten KAN se ut när allt går som det ska !

Hur gick det då med spisen kanske ni undrar? Den har precis passerat 10-årsgränsen och verkar vara programmerad till att upphöra att fungera. För några veckor sedan pajade varmluften och nu går propparna när vi sätter på spisen. Attans - det var inte länge sedan kompressorn på frysen gick, nu väntar vi bara på att diskmaskinen också ska ge upp.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Fniss, härligt Isa- igenkänningen är stor! Glad i hågen gör man det mesta och halvvägs inser man att allt är hantverk och kräver naturligtvis övning:))
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder! Basilika måste jag ha i år...kanske flera sorter till och med:)
    Din matlagning låter som mig när jag ska följa typ en ikea instruktion...börjar utan att läsa för att sen få börja om..
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Alltså en av de där dagarna man borde ätit ute! Känner igen mig. Hoppas det kommer att flyta på perfekt nästa gång för det låter som en mycket god maträtt.
    Risotton låter inte alls misslyckad. Jag tycker den ska vara så krämig att den flyter ut. Kan man forma den i en tallrik anses den för torr här.
    Känns som det är dags att så basilika nu. Ska testa klotbasilika i år förutom den vanliga.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa