onsdag 17 januari 2018

Bara två månader kvar innan det är dags att idka växthusliv igen




Växthusabstinens

Abstinensen efter växthusliv är stor nu även om jag vet att det bara är några månader kvar innan det går att vara i mitt eget paradis igen. I mitten av mars brukar jag idka växthusliv igen. Två månader till ska jag väl stå ut. Fram till dess får jag nöja mig med att sucka över sommarbilderna och försöka uthärda vintern.





Mår bra av växthusliv

Jag brukar ju sitta och sova i vilstolen i växthuset efter jobbet och det är en underbar känsla att sjunka ner där, gömd för världen och i total tystnad. Växthusliv får mig att må bra. Miljön är så viktig för mig. Kontakten med alla växterna och att strosa runt på de dagliga rundorna, vattna växterna, plocka bort överblommat och bara vara tillsammans med dom.





Vill pyssla om pelargonerna

Jag saknar pysslet med pelargonerna som nu står i förrådet och får en välbehövlig vintervila. Jag försöker också vila för visst blir man mycket mer trött på vintern utan ljuset och värmen. Sover middag i soffan nästan varje dag och försöker låta kroppen bestämma takten.





Tänk att snart få stoppa händerna i jorden igen

Tänk när man får plocka fram pelargonerna igen, klippa fram formen och plantera om i ny energirik jord - åhh vilken härlig tanke. Mina händer längtar efter att få stoppa fingrarna i jorden igen - att få känna livet mot fingertopparna !





Planerar besök igen

De franska fönsterluckorna är nu inplockade i huset för säkerhets skull. Vill ju att dom skall hålla länge och längtar redan efter att få besöka Frankrike igen i vår. "Som vanligt" prickar vi in antikmarknaden i den lilla charmiga staden. Har redan börjat planera för en extra väska för att kunna ta med fynden hem.

HÄR och HÄR och HÄR kan du läsa om tidigare resor till Frankrike.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Instämmer. Växthusliv kan man verkligen längta efter. Men idag, i solen som kom fram en stund, stod jag i växthuset en stund och sådde fröer som behöver stratifieras.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Åhhh! Vilken exakt känsla det är i din text! Jag längtar galet till om 2 månader för att känna det spirande livet komma tillbaka.
    Det känns långt bort nu när snön ligger men det är inte så lång tid trots allt :)

    Kämpa ;)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Gillar din rubrik, bara två månader kvar.. härligt.
    Ser så mysigt ut i ditt växthus, så kan förstå att du längtar.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Ja men visst längtar jag efter sommar värme och sol. Har man bara lite att göra så gr det allt rätt fort ändå. Snart är ju januari slut.Tänk att få sitta och njuta i alla fina möbler både inne i växthuset och ute ohhh.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Ja nu är det bara att ladda! Jag är trött på mörker och regn nu...
    Vill också ut i växthuset, gräva och få jord under naglarna! Bästa!
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Vi får försöka stå ut. Två månader låter inte så länge... Idag börjar jag så de första fröna, chili :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa