tisdag 12 december 2017

Pyntat på brickbordet i köket



Julstämning i köket

Det vita brickbordet som brukar stå i växthuset får alltid flytta in i köket under vintern. Det har en väldigt bra storlek för att göra en installation. Varje vinter ser det olika ut.

I år bar jag in ett gammalt fönster där glaset kraschat. Egentligen är det extra fönster till växthuset eller var rättare sagt. Det har stått ute i väder och vind de senaste åren och blivit rejält patinerat. Genomblött var det också, men torkade snabbt i köksvärmen.




Tovat vitt ull

Jag lindade en ljusslinga runt fönsterramen och hängde sedan upp några vackra kulor i silvertoner. En spik fanns redan så det vara bara att hänga upp fönstret. Det vita "luddet" i fönstret, runt ljusstaken och på brickbordet är tovat ull som jag fyndade på julmarknaden i Nora i helgen. Ull brinner inte enligt uppfödaren men man får nog vara försiktig ändå och passa ljuset när det brinner.




Älskad porslinskanna

I farmors gamla älskade porslinskanna står en stor bukett med rosor som maken överraskade med härom dagen. Fyllde på med några kvistar av doftande eucalyptus som bryter av och spretar lite.




Enorm kuljulstake

Kuljulstaken är den största jag sett i den vägen och den har en tvilling också - någonstans på vinden. Fanns redan i huset när jag flyttade in för 15 år sedan. Roliga att ta fram till jul. Några frostade äpplen får ligga i den varma gosiga ullen som också lockat fram en ullig vit tomte.





Olika varje år

Brickbordet har sett olika ut varje jul, ibland har allt gått i guld och ibland bara massor av ljus. Vill du se hur det sett ut tidigare år så hittar du inlägg HÄR, HÄR och HÄR.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Du har utsökt smak och så vacker trädgård! Jag undrar vart duken är från i din vackra midsommardukning i somras?

    SvaraRadera
  2. Tack Anna !

    Den duken var en gåva från en kär vän och jag tror hon köpt den på Indiska.
    Färgerna stämde så bra med färgsättningen i växthuset.

    Allt gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Ja men du så fint och värmande det ser ut hos dig Gillar det där med fönstret Har försökt jag med men utan något vidare bra resultat av mannen skam den som ger sig ska nog försöka igen.Så lätt ska han inte få det. hihi. Ull är det nåt speciellt med bara älskar det.
    Ha nu fina dagar med snö och adventskänsla.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Äntligen! Väntar ivrigt på dina härliga inslag! Du är verkligen en inspirationskälla. / Siv

    SvaraRadera
  5. Fint med brickan som får olika uttryck varje jul. Älskar ditt fönster, blev sugen att ta in mitt fönster från balkongen och göra nåt liknande. Jag delar din vurm för gamla kannor, har ett otal men nu ska jag inte skaffa nån mer... tror jag?

    Angående din fråga om jag gör redigeringen själv, svar ja. Sen har jag nåra lektörer som läser och kommer med synpunkter, ev omarbetning och sen korrläsning. Så återstår det roligaste, omslaget. Svar på din fråga, jag gör allt själv och gillar det, kan sen inte skylla på nån!

    Må så gott och tack själv för de fina kommentarer du ger mig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa