söndag 12 november 2017

Nästa års blomning räddad



Fröer på tork

Nu är växthuset tömt på pelargoner och textilier. Alla frökapslarna från Klockrankan är avplockade och ligger i tryggt förvar. Trädgården börjar kännas vinterklar även om en hel del fortfarande står kvar ute i köksträdgård och framför växthuset. Nu får kapslarna ligga tills de torkat ordentligt och fröna kan plockas ur.




Klockrankan är vacker till och med i fruset tillstånd. Den tål ingen frost så nu är det slut för i år.




Tacksammare sommarblomma får man leta efter - breder ut sig flera meter varje sommar och blommar från juli och till frosten tar den.




Rikedom

Det känns som en rikedom att nästa års fröer nu ligger till sig och att det även nästa år kommer att finnas klockrankor i trädgården. Har svårt att tänka mig trädgården utan sina klockor även om jag för ett antal år sedan inte ens visste om att den här blomman fanns.

Har vi tur kan det även bli fröer till en utlottning här på bloggen !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Lyckades för första gången få min klockranka att blomma, och jag har fått tre frökapslar. Nu hoppas jag de torkar fint och ger mig många nya frön till nästa års sådd. Efter att provat i några år utan blommor, är jag glad att jag inte gav upp.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Det där med fröer är jag dålig på men kanske jag får till det någon gång. Man ska aldrig säga aldrig ju.Den där klockrankan låter lite spännande får nog klura på det.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Att samla fröer känns så ursprungligt och är en rikedom. Tänk att varje frö kan ge en så rik blomning! Naturen är en ständig inspirationskälla och vi borde lära mycket mer om kretsloppet och översätta det till vår egen livsföring.

    Önskar dig en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Det är så underbart med dessa fröer som man kan plocka in på hösten för att så i jorden och ge dem liv nästa sommar det är en sann rikedom.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Sådde klockranka för första gången i år och jag har också blivit biten. Den kommer definitivt att finnas med nästa år också, men jag sår nog bara de lila och inte så många plantor. Jag ska också beskära ännu hårdare i början. Få växter som är så snygga från knopp till frökapsel.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa