måndag 24 juli 2017

Passion i en toahink



Med en toahink i bagaget

Vid besöket hos Sofias Bod på semesterresan till Öland hittade jag en stor gammal hink att plantera i. Det visade sig att den varit en husvagnstoalett, t.o.m. sitsen satt kvar (fast den fick respass till skroten). Mycket konstigt har jag planterat i under årens lopp fast en toahink tar nog priset. Undrar vad den andra familjen tänkte när vi packade ur allt vid den gemensamma parkeringen vid semesterhuset och toahinken ingick i bagaget som den naturligaste sak i världen.

Hinken fick tjänstgöra som tidningskorg när vi åkte hem från semestern för tidningarna vi samlat på oss under en veckas stugboende (eller nästan en veckas stugboende - hemlängtan slog till och växthusabstinens så vi for gladeligen hem en dag för tidigt).




Lila variant i år

Nu är passionsblomman jag hittade på Trädgårdsmässan planterad i hinken. Föll för en lila variant som nu börjat blomma. Hoppas hon inte är kräsen utan uppskattar sin nya fina boning.





Alldeles lagom nött

Toahinken passar alldeles utmärkt in lite överallt i trädgården och locket har en skön patina och är alldeles lagom nött. Just nu står den på uteplatsen tillsammans med medelhavskrukor och jag hoppas att passionsblomman skall blomma lika kraftfullt som den jag hade på uteplatsen ifjol.





Inte alls svårskött

Den slängde ut sina revor åt alla håll och blommade oavbrutet till sen höst - sedan fortsatte den inomhus. Och jag som trodde att passionsblommor var svårskötta !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Fin hink och det är nog många som inte skulle känna igen den som det. Har också flera latrinhinkar i trädgården, dock inte till det ändamålet heller.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. En gammal toahink är nog ett perfekt boende för din nya passionsblomma. Hoppas den blir lika fin som förra årets... men är det möjligt?

    Ha en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Den hinken var ju fin! Och passionsblomman också, med den blå
    nyansen. I år har jag en hel vit, men den vill inte alls blomma än, undrar om de är lite olika kräsna eller?
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Jahadu, en dasshink måste väl ha ingrott gödsel, eller? ;-) Snygg är den, oavsett.
    Så mysigt det var att kika in hos dig igen och frossa i vackra blombilder och inspiration. Det har inte blivit så mycket bloggläsande för mig på senaste tiden, men jag ville så gärna berätta att Linnétagetesen som jag fick frön av från dig är helt makalöst vacker och frodig. Jag är SÅ glad i den!
    Kram och tack igen!

    SvaraRadera
  5. Har också flera latrinhinkar i trädgården, dock inte till det ändamålet heller.


    แคมฟรอก

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa