torsdag 13 juli 2017

Fortsätter med lavendellunden



Alldeles frivilligt

Fick ett ryck att fortsätta med lavendellunden när vi kom hem från Öland - fördelen med att resa bort och hämta energi. Köpte med mig några fina lavendelplantor från mysiga Borgholms handelsträdgård. Har en förkärlek för Hidcote Blue som jag tycker har en vackrare skirare blomma än Munstead och kraftigare blå ton. Upptäckte att jag hade blandade sorter i lavendellunden och bytte ut några plantor.

Maken fick även han energipåfyllning för han började plötsligt lägga kantsten runt lunden - alldeles frivilligt.





Vackra rosa strimmor

Vid senaste handelsträdgårdsbesöket på hemmaplan där jag grundligt gått igenom hela rossortimentet och stannat vid än den ena och än den andra rosen och ÅH-at fastnade jag till slut för den här skönheten. När jag fick syn på hennes pigga stora gula blommor som tonar ut i vackra rosa strimmor var jag fast. Dessutom fanns en bild på hur hon kommer att se ut när hon etablerat sig och då var saken klar. Kordes Rose Moonlight fick det bli vid sänggaveln vid lavendellunden.


 

Suckar nöjt

Nu får man ju ha lite fantasi för att föreställa sig hur det blir när lunden är täckt med blommande lavendel och den gula skönheten har klätt in hela sänggaveln och dignar av rosor. Japp - den bilden är lätt att sucka nöjt till och doften som sprider sig när man rundar hörnet på väg till växthuset - UNDERBART.




Tänk att varje sommar tänker jag : 


Nästa sommar - DÅ !!
DÅ skall allt blomma så där överdådigt som jag drömmer om.
DÅ skall jag hinna med köksträdgården och så allt jag planerat under vintern och inga små uppdragna plantor skall behöva dö törstdöden för att energin inte räckt till.
DÅ skall landet runt huset vara igenlagt och prytt med vackert singel och inget ogräs skall växa mellan kanterna.
DÅ skall trädgården på framsidan blivit planterad med en vit trädgård istället för den kala gräsmatta som fått bo där orörd under de senaste 15 åren.
Ja - nästa sommar DÅ skall alla drömmar slå in !

Vilken tur att man aldrig sluta hoppas - för den där perfekta trädgården finns ju egentligen bara i ens fantasi. Och en trädgård är ju levande och förändras ständigt helt av sig själv och vad skulle livet vara om man verkligen hade gjort allt och var klar. Hemska tanke - då måste man ju flytta för att få fortsätta drömma om nästa år !




Stannar och njuter

I hörnet utanför sänggaveln börjar fjolårets inköp av ros knoppas mer och mer för varje dag. Morten Korch stod i kruka i fjol och levererade vackra rosor från juni och ända in i oktober. Här kommer jag att stanna till många gånger i sommar för att njuta!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Det er fint å høre om alle dine hagedrømmer, for uten hagedrømmene kunne det bli slitsomt å drive hage. Spesielt når det meste slår feil og sommværet mest minner om oktobervær. Gleder meg til å se når sengegavlen er dekket av rosen neste år. Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Så härligt med ny energi att lägga på saker som ska göras. Fint med sten kanten!!
    Ha det gott,

    SvaraRadera
  3. Gleder meg til å se når sengegavlen er dekket av rosen neste år. Klem fra Anne-Kristin


    แคมฟรอก

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa