lördag 3 juni 2017

Med vilda blommor i vasen



Med sekatören i fickan

I går tog jag med mig sekatören när jag åkte till jobbet. Efter min cykelväg växer både lupiner och hundkex. Så på hemvägen passade jag på att plocka en rejäl bukett. Egentligen är de vackrast där de står ute i naturen, men lupinerna har ju blivit en farsot som sprider sig lavinartat och konkurrerar ut andra växter och egentligen hör den inte alls hemma i vår flora.




David föll

Den togs hem från västra Nordamerika av Växtsamlaren David Douglas och noterades vild första gången 1870 så den har haft många år på sig att etablera sig ute i vår natur. Den är väldigt vacker så jag förstår att David föll för den. Att den 150 år senare skulle dra som farsot över landet kanske han inte hade räknat med när han planterade första fröet hemma i sin trädgård.





Jämn fördelning i trädgården

Nu väntar några lediga dagar och det skall bli skönt att få ordning på trädgården - ännu återstår en hel del utplanteringar av klockranka och stockrosor som stampar i sina små krukor av otålighet och mycket återstår att så i köksträdgården. En enorm lerhög från i höstas väntar på bortforsling där jag också tömt alla fjolårets krukor. Om maken tar jordhögen så tar jag utplanteringen - det blir en bra och jämn fördelning, tycker jag !





Speciell känsla med vilda växter

Kanske blir det en till vända ute i naturen för att klippa av ännu ett fång med lupiner - nu när det finns så många av dom kan man ju frossa i dom. Dessutom tycker jag att det är en speciell känsla att plocka vilda växter - man känner sig lite rik efteråt.




Tips på madrass ?

Här sitter jag ofta - mellan all ogräsrensning och utplantering. Det är så himla skönt att sjunka ner i fåtöljen och bara njuta av blommorna. Helst hade jag velat ta en tupplur ute också så nu skall sängen jag hade på balkongen på Nordiska trädgårdar sättas ihop och får överge sin roll som växtstöd i trädgården. Det gäller bara att hitta en madrass som man kan ha ute i måtten 120x200cm vilket inte verkar vara det lättaste - någon som har tips ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. En nydelig bukett du har plukket! Vi har lupiner som vokser i veikanten mindre enn hundre meter fra huset, og i dag skal jeg også plukke en fin bukett av dem. Jeg husker fra barndommen at jeg hadde med lupinbukett fra hagen til læreren min siste skoledag. Vi var de eneste som hadde hage i klassen. Ønsker deg en fin pinsehelg! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Har en bukett med smörblommor och hundkex på köksbordet, junis början för mig! Har inte sett till några blommande lupiner ännu. Du har så rätt att de håller på att ta död på vår skira vägrensfauna. Är inte vän med dem alls.

    Må gott trots fasorna i London och hoppas du får tag på en lämplig madrass till din blomstersäng:) Blocket?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Det känns så lyxigt när man kan plocka en fin bukett av vilda blommor eller även från trädgården.Lupiner trots sitt dåliga rykte är otroligt fina inte konstigt alls att den som förde den in i vår växtflora föll för den.Ha det gott.Margareta

    SvaraRadera
  4. Ogräs eller ej, jag älskar lupiner, det är så starkt förknippat med sommar tycker jag!
    Härliga bilder på din bukett!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Kontakta en tapetserare ang madrassen. Hen kan säkert lösa problemet till en överkomlig peng.

    Vet ju att lupinerna är listade som invasiva och en främmande art i vår flora, men ändå svårt att förstå vad de skulle kunna utgöra hot mot. Så himla lätta är de minsann inte att få till att trivas även om vissa vägkanter är färggranna. Jättefin bukett! Här blev det smörblommor idag.

    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Jag gillar den, lupinen, ogräs eller inte! Jag har aldrig lyckats att så en lupin så hur man kan kalla det ogräs vet jag inte, kirskålen är jag dock mästare i att ha i trädgården:)
    Njut nu av sol, sommar och blommiga dagar Isa!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa