onsdag 1 mars 2017

Vad är en riktig semla?

Finns flera glutenfria recept på semla på nätet


Tekakevarianten 

För någon vecka sedan bakade jag glutenfria semlor efter ett recept ur Renée Voltaires nya bok " The baking revolution" och frös in. Det skulle bli minisemlor och på bilden i boken var semlorna höga och fina. Mina flöt dock ut och blev mer tekakemodellen. En ny variant kanske - nu för tiden finns det ju hur många varianter som helst.

När det blev semmeldags plockade jag fram mina tekakesemlor ur frysen och undrade missmodigt om dom skulle komma att likna en semla överhuvudtaget. Till mandelmassa tog jag en genväg och blandade 1 dl mandelmjöl med några matskedar kokosmjölk, lite äkta vanilj och en skvätt honung. Grädden fixade en burk med kokosmjölk som fått stå i kylen över 6 timmar. Sedan vispar man den hårda vita mjölken med lite av spadet i botten av burken, tillsätter lite äkta vanilj och sedan har man en god grädde.

Semlan blev både glutenfri, mjölkfri, äggfri och utan tillsatt socker. Maken som inte är allergiker såg dock lite plågad ut när jag serverade tekakesemlan och fick väl i sig den till slut. Fast i går på den riktiga semmeldagen såg han desto gladare ut när han kom hem med en "riktig" semla innehållande både gluten, mjölk, ägg och socker.

Jag som är allergiker tyckte att min sanerade semla blev jättegod och är så glad att det finns alternativ. Dessutom tycker jag att den faktiskt blev en som "riktig"semla till slut när mandelmassan och grädden kom på !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Tycker i alla fall att den ser väldans mumsig ut! Tur det finns alternativ till de vanliga mjölet etc...

    Kram GUnilla

    SvaraRadera
  2. Haha, ja nu finns hur många varianter som helst. Jag gillar de traditionella semlorna eller fastlagsbullarna som vi säger i Skåne. Fast visst är det bra att det går att göra alternativ om man är allergisk.
    Din semla ser supergod ut.
    Cilla♥

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Din semla ser riktigt mumsig ut. Jag gillar en vanlig traditionell fastlagsbulle, som jag är van att kalla den.I Sverige får jag kalla den för semla, vilket betyder något helt annat i Finland.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Ser ju jättegod ut! Fast jag gillar ju inte semlor... Tar hellre bullarna släta som de är. Jag har också testat variant utan vanlig mjölk (barnbarnsvänligt), tar Oatley havregrädde till matlagning och spär ut med vatten. Försiktigt med mjöl, kladdigt men blir bra. Omtyckta av alla, blev väldigt fluffiga - konstigt nog.
    Kram o njut av dina goda semlor!
    I helgen ska jag så din Klockrankefrön. Är det ok, tror du?
    Hälsar Lena i Blekinge

    SvaraRadera
  5. Visst kan glutenfritt bli riktigt gott, min blivande svärdotter behöver sådant så jag tränar på det baket. Muffinsen jag bakde i går med kokosmjöl blev så goda. Fast glutenfritt är ofta dyrt. Vilket fint fat du har! Ett sådant har jag också efter mamma. Värdefullt! Trevlig helgkväll /Monica

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa