måndag 13 februari 2017

En tallrik full av liv



Salig idag

Fast det syns ju inte förstås. Livet ligger inkapslat och skyddat tills det är dags att gro. Och nu har det grott - blev alldeles salig idag när de små groddarna trängde upp genom jordytan. I och för sig är det bara tre som har kommit upp än men minns från förra året att dom grodde lite olika och att 8 av 10 tog sig till slut.




Uppskattar golvvärme

Så här såg dom ut i fjol i mitten av mars - då sådde jag fröna mycket senare. Jag bredsår i små lådor eller i tomat/vindruvsförpackningar.

Den här damen är rask av sig och växer snabbt ur sin födelsebädd. Fast hon vill ha mycket värme för att visa sig så ett badrumsgolv med golvvärme uppskattas högt.




Rassel, rassel

Det är alltså de här frökapslarna som nu torkat och blivit nya fröer. Det har varit jättekul att följa processen och rassla ut de torra fröerna när kapseln torkat.




Klär in allt 

Här är hon i full blom - Klockrankan som intog nästan hela köksträdgården i fjol. Hon klättrade på allt som kom i hennes väg - pallkragevägg, portal, kastanjestaket, hanging basket. Allt kläddes i frodig grönska och vackra klockor som skiftade i färg innan de slutligen ramlade av och återgick till jord igen.





Delar gärna med mig

Jag vill gärna dela med mig av min nya favorit nu när jag sett att det kommit upp små groddar. Därför delar jag ut 10 st fröpåsar med ca 12-15 frön i varje påse. 3-4 plantor räcker långt i trädgården. De som växte bäst satt i stora korgar och det räcker med en planta i varje korg/kruka. De som jag satt i landet växte inte alls lika bra men det kan ju också bero på jorden, torr sommar osv.


Klockrankan växer till höger i portalen


Ta chansen

Så skicka mig ett mail på isastradgard@hotmail.se om du vill ha fröer från klockrankan. De 10 första har chansen !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Nu är fröerna slut - det kommer nog nya till hösten igen ! DS

8 kommentarer:

  1. Hejsan. Har försökt maila men det funkar inte. Skulle bli väldigt glad ifall man fick ta del utav din klockranka
    Väldigt inspirerande blogg, du sätter igång hjärnan iallafall hos mig med nya roliga idéer

    Med vänlig hälsning, Lovisa

    SvaraRadera
  2. Hej Lovisa !
    Jag lägger undan en påse till dig så hoppas jag att det funkar med mailen vid nästa försök !
    Allt gott !
    Isa

    SvaraRadera
  3. Jag har också försökt maila men det går inte. Skulle hemskt gärna vilja ha frön av klockranka. Elaine eriksson hagstigen 4 59029 borensberg. Tack

    SvaraRadera
  4. hej, jag skulle så gärna vilja få en påse också! Vore trevligt med en ny sort! Jag kan erbjuda dej andra fröer tex Blomstermorot, Linne´tagetes, vallmor olika...
    Jag kunde inte heller få iväg ett mail....

    Mvh Lena i Blekinge...

    Min e-mailadress finns på min blogg.
    V v svara om det finns en påse kvar och om du vill ha nåt av mina fröer...
    tack!

    SvaraRadera
  5. När de egnaskördade fröna gror blir man som en mamma för de små liven! Lycka till med sådden och hoppas riktigt många gror!

    En fin hjärtedag önskar jag dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Äsch, där hann jag inte med! Härliga bilder, fulla av spirande växtglädje...jag måste sätta fart med både tomat och chili nu snart!
    Ha en fin tisdag Isa...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Hej Isa!
    Hoppas så att mina frön skall gro och bli lika fina som dina plantor. Hade lovat mig själv att inte så dem mera. Har både sått och köpt plantor, och det blir bara blad, som mest har jag fått två blommor. Antar att de inte stått i tillräcklig sol, så jag köpte en påse i år igen, och gör ett nytt försök. Tack för påminnelsen, måste så dem .
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  8. Klart man vill chansa och få frön, trevligt att odla.
    Så snygg den lilla bordet blev, det är riktigt bra att kunna köpa billiga fina möbler på loppis eller Erikshjälpen.
    Öskar dig en fin dag

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa