tisdag 28 februari 2017

Dags att väcka pellisarna



Härliga tider, strålande tider

Nu stundar pelargontider. Det är härligt att väcka pellisarna som övervintrat i förrådet även om det inte blev så många att väcka ur vintersömnen den här gången som det brukar. Langade bara in dom största och sedan blev det liksom fullt på bordet. En hel del har fått tillbringa vintern inne på fönsterbrädan och förtjänar nu en omplantering och lite tillfixning. Andra gick ett betydligt värre öde till mötes och dog en kylig död i växthuset.





Gillar svalt och ljust

Jag gillar de engelska pelargonerna med de söta nyanserna av rosa/lila i blommorna. Svala nätter och varma dagar med mycket ljus vill den ha och har trivts bra utanför växthuset.

Nu har jag köpt på mig nya kraftiga plantor som står i husets svalaste rum innan dom får flytta ner i växthuset.




Se upp med vattningen

Bra näringsrik, lucker jord med mycket näring som inte håller vatten har dom fått. Engelska pelargoner kan vara lite svåra när dom kommer hem på fönsterbrädan där det oftast är alldeles för varmt och ljuset inte räcker till.  En har jag redan lyckats vattna ihjäl i all välmening så nu håller jag noga koll på de andra.




Älvdalen tillhörde de privilegierade som fick förrådsplats och har nu fått flytta in på kontoret (husets svalaste och ljusaste rum).





Får lite topping

Så här ser den ut just nu efter att alla döda blad plockats bort. Den har fått toppning med bra pelargonjord men jag planterar inte om den i år. Ibland räcker det med bra påfyllning och sedan pelargongödning under hela säsongen. Jag klipper inte gärna mina pelargoner heller efter vintern utan vill ha dom lite spretiga och stora.





Extra trevligt en grå dag

Idag är det en tung nyans av grått ute. Som en blöt yllefilt. Det är bara att hoppas att det inte regnar när jag cyklar till jobbet som det gjorde igår när det droppade av mössan när jag klev av cykeln. En sån här dag är det extra trevligt att tänka på frodiga pelargoner och tider som snart är här!

Fler inlägg om pelargoner hittar du HÄR och HÄR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Skønne billeder, og hvor vi dog glæder os til forår:)

    SvaraRadera
  2. Det har aldrig blivit av att jag har gett mig på pelargoner. Men dina är superfina och jag håller med om att det är en underbar färgskala.
    Tack för vackra bilder en sån här grå och trist dag!
    /E

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder. Jag har också börjat väcka mina pelargoner så smått. Precis som hos dig dog en del av frost, men i år ska jag skaffa lite nya sticklingar med nya sorter.
    Cilla♥

    SvaraRadera
  4. Blommande krukväxter är jag inte så bra på att sköta så jag suger i mig tipsen och tänker befria ett par fönsterbrädor från pelargoner som får flytta ut till växthuset nu. Där är plusgrader på natten och varmt på dagen så fort den minsta solstråle tittar fram. Sen ska de få flytta utomhus till sommaren för i fjol blev det uppenbarligen för bra för dem att bo hela sommaren inomhus. Tack för tips. Vad utmärker just pelargonnäring till skillnad från vanlig blomgödning?
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Din blogg är som den bästa trädgårdsboken! Perfekta råd och tips hela tiden blandat med vackra bilder...ja då vet jag att det är dags att väcka till liv pelargonerna nu! Har jag fått chilifröna i jord än? Näpp, hög tid med det också. Det stundar bråda tider nu och dagarna bara rinner iväg...
    Ha en glad dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder som alltid! Jag blev pelargonfantast förra året och faktiskt så har alla utom en överlevt. Håller med om att engelska pelargoner är vackra. Köpte en sådan i fjol men det tog inte många veckor så hade jag vattnat(?) ihjäl den.
    Ha en finfin dag!
    Kram Mona

    SvaraRadera
  7. Jag funderade just i helgen på när det börjar bli dags för omplantering av pellisarna. En kontroll i helgen visade att alla som det ser ut har överlevt ute i bubbelplastväxthuset i det stora växthuset. Jag har inte direkt plats att ta in inomhus så jag avvaktar nog med omplanteringen ett litet tag till. Om inte suget i helgen blir för stort och det samtidigt regnar... Dina bilder är så vackra, som vanligt! :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa