tisdag 3 januari 2017

Okänd skönhet



Vem är hon ?

Den här skönheten fotade jag i orangeriet på Sofiero i samband med Trädgårdsrundorna i nordvästra Skåne i början av juni i fjol. Det retar mig lite att jag inte kommer på vad blomman heter - kanske är det någon som vet?

Den påminner i blomsättet om Gyckelblomster eller Törstige Fredrik som den också kallas även om bladen ser helt annorlunda ut. Den blomman hade jag alltid för många, många år sedan - kanske är det dags igen med någon av dagens sorter !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

Malin sa...

Är det kanske en lejongaps ranka?
Hade en för nåt år sen som hade tjockrosa blommor och den
blommade villigt hela sommaren! Fin är den vita! :)

GladiGrönt sa...

Väldigt söt, men jag känner inte heller till den. Bladen liknar Törnrosas kjortel/Monica

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättesöt! Hoppas du finner ut vad den heter.
Ha det gott
Kram Maria

Anonym sa...

Godmorgon. Den hade jag i somras och den blommade HELA sommaren. Jag köpte den på våran lokala trädgård. Gustavsängs trädgård utanför Sandviken. Ska absolut ha den till i sommar och kan fråga vad den heter!

Anonym sa...

Hej det är en lejongapsranka. Var lite trög i starten men sen blommade den tills frosten tog den. Men jag har tagit frö av den och hoppas de gror. Jättefin.