tisdag 31 januari 2017

Nu har dom grott - de första frösådderna



Stryker över de små liven

Tänk att Gyckelblomstren kom upp redan efter fyra dagar. Maken fick hålla koll medan jag for till Dalom. Nu har det gått några veckor och jag är där och stryker med handen över de små liven. Ett tips jag fått av en vän. I naturen stärks rötterna av vinden som far över den skira grönskan. Hemma får man vara vind själv. Jag mår i alla fall bra av den dagliga kontakten med de små gröna bladen - hoppas dom känner likadant !

Det är massor med år sedan jag hade Gyckelblomster och hade helt glömt bort att dom har ungefär samma växtsätt som lobelia. Man får väl ta en tuss och skola om när det blir så dags. Fröna var väldigt små och ljusgroende så jag fick använda en blyertspenna för att få dom jämnt över jorden.

Härligt med vårens första frösådder - jag är där flera gånger varje dag och tittar till dom. Jag tror till och med att maken håller lite koll. I går sa han plötsligt, titta det har kommit upp en liten pinne där och pekade på en uppstickande liten grodd av krasse.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Det är en fröjd att se alla små späda gröna blad. Njuter. Har lite dåligt med plats för fröodling så här blir det köpeplanter som gäller i år med.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det härligt att få vara med när det växer! förstår dig precis!/Monica

    SvaraRadera
  3. Så ljuvliga små:))
    Kul att maken börjar intressera sig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så härligt att se första sådden komma upp. Som en riktig vitaminboost! Ett så fint tips att vara vind själv! Och att stryka över de små plantorna gör säkert gott för själen också. Gyckelblomster har jag aldrig haft, måste googla och se om de ser ut som jag tror.

    Ha en bra dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Hallå där!
    men ååå så fint!
    Jag håller som bäst på att fundera på om jag verkligen ska så tomater i år eller om jag ska strunta i det.... det är ju typ det enda jag brukar så... å nu ser jag ju att det måste jag ju såååklart...;)
    Å ditt växthus...en sån inspiration...förstår fullt ut att du vill fortsätta sitta där och njuta utan dunket av pålande och byggande.. Ja uj vad det byggs...man fösrår ju inte riktigt vart alla människor bor just nu som ska bo i allt det där nya sen...

    I vår ska jag äääntligen ta tag i vår köksträdgård så då kommer jag hänga här och leta inspiration... kastanjestaket står redan på wischlistan...;)
    Kraaaaam o ha en fin dag!
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Ja man blir så glad när det väl kommer upp det man sått, jag har små tomat plantor som precis kommit, och lite annat som jag väntar på, spännande.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  7. Det är ju så härligt med grönt! Även om det bara är en liten plastlåda med små skott i.
    Önskar dig en fin kväll!

    SvaraRadera
  8. Härligt när det grönskar och visst är det en smittsam glädje!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa