fredag 6 januari 2017

Blomning och grönska på Sofiero i juni



Som i mina drömmar

Kände för att fortsätta med Sofiero i dagens inlägg. Tänk att det var sån enorm blomning och grönska när vi var där i början av juni. Blåregnet var fantastiskt i portalen över bänken i rosengången - precis så där som man drömmer om.



Vill gärna återvända

Vi hann bara utforska en liten, liten del vid vårt besök så det skulle vara roligt att få återvända med gott om tid och upptäcka fler delar av den vackra parken.




Kunglig proveniens

Visst är den pampig den breda rosengången - som först inleds med Kronprinsessan Margaretas blomstergata. Det var hon och kronprins Gustav Adolf som fick Sofiero i bröllopsgåva när de gifte sig 1905. Parets stora trädgårdsintresse har sedan lagt grunden till den prisbelönta slottsparken som vi får njuta av idag.



Så frisk och härlig grönska i buxbomsparterrien som omger rosengången. Undrar hur gamla häckarna kan vara ?




Kungens gamla redskapsbod

Den charmiga miljön förstärks ytterligare vid Sofieros blomster- och trädgårdshandel som inryms i kungens gamla redskapsbod med halmtak.




Engelsk/svensk tradition

Redan 1944 öppnades den första handelsträdgården i byggnaden som har som tradition att sammanföra den engelskt viktorianska trädgårdskulturen med den svenska.




Såå charmigt

Älskar den här stilen och platsen med sån historia. Utbudet av växter var stort och tyvärr blev det inget inhandlat då det hade blivit bökigt på tåget - men nästa gång då!





Jubileumskrona

Det var jubileumsår förra året när vi var där. Sofiero firade 150 år. Därför möttes man av dessa vackra kronor lite överallt i parken och i synnerhet vid entrén. Stilfullt och vackert.





Inbäddad i snö och förkylning

I dag ligger min trädgård inbäddad i ett vackert vitt täcke. Helt magiskt hur annorlunda allt ser ut när det bäddas in. Nu hoppas jag bara att förkylningen som slagit till igen skall ge sig för efter en veckas rehab håller jag på att börja klättra på väggarna - fast jag inte riktigt orkar. Maken trodde en kväll att vi fått in en gigantisk fluga i huset som surrade - det vara bara min hals som opponerade sig visade det sig. Lite svårt att sova då.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Älskar också den stilen. Det var länge sedan jag var där. Ser att det är dags igen. Den breda gången fram mot stugan är väldigt snygg. Man är lite för snål med bredden på gången ofta.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Längesen jag var på Sofiero, allt är så fräscht i juni.
    Krya på dig, jag är också förkyld och orkeslös, blir väldigt tjatigt i längden.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder!! ♥ Svårt att tro nu med alla snö, (som iaf vi har) men snart är det vår igen! ;-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  4. Så vackert. Tack för inspirationen.
    Krya på dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Längesen jag var där nu men vilken underbar miljö! Ljuvlig! Du missar väl inte Mandelmanns Trädgårdar med start på torsdag??! Ett måste!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Älskar Sofiero. Så synd att man inte bor näst gårds. Hade jag gjort det så hade besöken blivit så mycket tätare.
    Jg fick så mycket inspiration när jag var där. Hur skulle man inte får det? Planteringar, växter, gångar.. jag jag ville te hem många av dem men när jag kom hem så blev jag snabbt påmind om att min tom är alldeles för liten... Jag har trots det ändå fått in några idéer men har gjort dem i mindre format.

    Jag hoppas att din förkylning är på väg att lämna din kropp nu. Krya på dig

    SvaraRadera
  7. Jag undrar om jag nånsin har varit på Sofiero i juni, men det är klart att det är lika fint då som i slutet av sommaren och jag borde verkligen åka dit! Nästa gång i Skåne får ni ta er till Malmö också!:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa