fredag 25 november 2016

Torrt litet frö full av växtkraft



Tagetesambassadör

Nu har jag rensat massor av tagetesfrön och de flesta fröpåsar är i vägskickade för att glädja andra trädgårdsvänner. De sista fröna kommer att skickas ut under helgen och det har varit sjukt roligt att så många av er ville ha fröer från Linnétagetesen - känner mig lite som en tagetesambassadör.




Hjärtat bultar

Tänk att det ligger så mycket växtkraft i dessa torra små stickor till frö. Är lika magiskt varje gång jag stoppar ner fröer i jorden och det sticker upp en liten grodd efter ett tag.

Hej lille vän - välkommen till världen, kan jag säga till den lilla grodden och känna hjärtat bulta lite extra.




Växer snabbt

Jag brukar så mina tagetesar i mitten-slutet av mars eftersom de växer så snabbt. I alla fall om man har tillgång till växthus där de får mycket ljus. Först drar jag upp dom under lampa inomhus. Brukar bredså dom i en sån där plastlåda med lock som man köper cocktailtomater i (hittade tyvärr ingen bild på det). Fyller plastlådan till 2/3 med vanlig jord och toppar sedan med såjord. När hjärtbladen och ett bladpar till kommit upp brukar jag skola om dom till egna krukor med bra jord med små lecakulor i.

Går också alldeles utmärkt att dra upp dom utan extra lampa. Jag har bara haft min växtlampa det här året och dragit upp plantor i många år utan.




När det blivit tillräckligt varmt nere i växthuset får dom flytta ner dit vilket brukar vara i början - mitten av april ungefär. I mitten maj i år hade plantorna redan fått sina första knoppar.




I början av juni har några stycken knoppar slagit ut i den stora zinkbaljan i köksträdgården som preparerats med kompost och kogödsel.




I slutet av juni har den tagit sig ordentligt. Den är törstig så man får vara flitig med vattningen. Fördel att sätta den i ett kärl som är djupt med stor jordvolym. Och ge den massor av kärlek.




Full blom

I slutet av juli står den verkligen i full blom och fortsätter sedan att blomma tills frosten kommer. Har också gett den nässelvatten under sommaren och lite hönsgödsel i början av hösten. Sitter man i korgstolen bakom tagetesen syns man knappt.




Hoppas på växtkraft

Jag satt tre stycken från början i baljan och tror att jag kompletterade med någon till. När jag klippte ner den förra veckan kunde jag bara se fem stycken plantor. Ganska fantastiskt att så få plantor kan ge en sådan överdådig blomning hela sommaren.

Nu hoppas jag att det skall vara lika stor växtkraft i fröna jag tagit och skickat så andra också får njuta av den här blomman som jag njutit den här sommaren.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Tackar och bockar! Hur kul är det inte att få ett frökuvert på posten :) Längtar redan till jag får börja så dessa sötnosar...
    Tack snälla du!
    Önskar dig en skön advent.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Isa,
    Stort tack för fröerna o dessutom väldigt vackra fröpåsar!! Vilken grafisk talang du har dessutom,
    Hoppas kunna driva fram dom utan växthus - så spännade! //Helene i Blekinge

    SvaraRadera
  3. Hej och Tack!!! Blev så otroligt glad idag när jag öppnade ditt kuvert. Så fint och otroligt gulligt av dig att skicka fröer i så fint paket. Vad pysslig du är. Det ska bli jätteroligt och se om jag lyckas lika bra som du med min sådd. Kram och Hjärtligt Tack.
    Mvh Anna Bengtsson, Norra Dalabygget.

    SvaraRadera
  4. Att vara en fröspriderska är inte dumt! Jag minns hur jag förälskade mig i Linnetagetes hos en trädgårdsbloggerska jag just nu glömt namnet på, och hade turen att få frön när hon lottade ut några påsar. Sen dess tog jag egna frön varje år och har fortfarande kvar flera melittafilter med frön! Jag har också delat med mig av dessa älsklingar, de som gjorde att jag blev tagetesfrälst. Halleluja!

    Ha en fin första advent och tack för att du vill läsa min bok!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Tänkt ock tänkt och... NU kom jag på att det var Anna Vattenkanna som gav mig min fröna!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Isa Vilka fina tagetes du verkar ha, de blir ju så stora, fyllda grenar och vacker röd färg på blommorna, vilken typ av tagetes är det,vad heter de? Får du inga besök av mördarsniglar? Jag har problem med mina gul/orangea små klematis mördarsniglarna gillar dem. Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Väntar med spänning på de utlovade fröna och planerar redan var jag ska
    sätta plantorna. I mitt inre ser jag ju förstås redan en lika stor och frodig
    blomning som din ;)... Återstår att se om det blir så? Du borde begära en bildsamling
    av resultaten från alla du delat frön till.
    Trevlig advent!:)

    SvaraRadera
  9. Hei og hurra for trivelig brev I posten I dag. Tusen takk! Gledet meg til å så frøene...klarer nesten ikke å vente. Men no kan eg først kose meg med abventskalender og jul og så vente litt og så begynner første sådde I mars. Kos deg med advent. Klæm fra Inger

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa