torsdag 11 augusti 2016

Stjärnögat igen och alltid "rätt" fredag



Sluter sig

Stjärnögat har verkligen levererat i sommar även om den just nu sluter sig och gömmer sig för blåsten och regnet. Bilderna är tagna i slutet av juli då det var betydligt varmare än var det varit de senaste dagarna. Huu - det känns redan som höst. Hoppas värmen kommer tillbaka !




De flesta blommorna är vita även om det sticker upp några ibland med andra färgtoner.




Oväntade möten

Jag skulle ju ha vita/rosa lobelior till men det försvann på något underligt sätt och istället satt jag de låga dvärglupinerna bakom. Kan bli så ibland på sluttampen när man bara vill plantera alla småplantor för att bli av med dom. Då blir det oväntade möten !




Daglig dos ans och kärlek

Jag fick ju nästan 30 plantor av alla småsådder av stjärnögat så de dyker upp lite överallt i trädgården. De kräver ju lite daglig ans och kärlek men det är de värda !




Alltid "rätt" fredag

Har ju skrivit om stjärnögat tidigare men det kan ju vara roligt att se bilder nu när de blommar för fullt. Kan verkligen rekommendera att så och dra upp egna plantor - det är något alldeles speciellt att följa fröet till första grodden till färdig planta och hela utvecklingen under sommaren ända till frosten kommer.

Idag mår jag bättre igen och i morgon väntar SPA-behandling med floating och massage - så gott för både kroppen och själen. Har alltid en tid inbokad varje månad tillsammans med en väninna och tänk att det är alltid "rätt" fredag vi skall dit !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Visste inte att de fanns som frö. Har över vintrat i orangeriet någon gång, de är verkligen fantastiskt blomvilliga och fina långt in i höstkylan. Och tänk att du blivit zinkmätt... :))

    SvaraRadera
  2. Stjärnöga är fin speciellt den färgen har haft flera olika men gillar bäst den där.
    Önskar dig en härlig och skön Spa dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, stärnögat har verkligen levererat! Jag fick till och med några fuxiafärgade bland de vit och rosa, så vackra! Bara det att de tog över lådorna där jag planterat mina vildvinsskott... jag fick gallra stjärnögat hårt! Men det blev maffiga buketter inomhus. Så kan det gå!

    Må fortsatt gott och njut av spafredagen:)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Är nöjd med de jag köpte också men nu börjar både de och den samplanterade svarta petunian bli lite väl långa och rangliga ! Nog märks det att slutet på säsongen närmar sig oundvikligt :( Men än noppas det och klipps visset för att hålla liv i dem så länge som möjligt...man vill ju så gärna att sommaren dröjer sig kvar ännu en stund !
    Trevlig helg !
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fina dina stjärnögon är, förstår att de får daglig ans. Har inte provat att fröså dem men blir klart sugen.
    Grattis till trevliga reportaget i Land!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker ettåring. Vackert namn också!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa