lördag 13 augusti 2016

Rostigt vackert katt-tempel i Hammenhög



En hyllning till katten

När vi besökte Österlen under rosveckan hamnade vi en eftermiddag hos keramikern Maria Ekberg i Hammenhög. Trevliga Maria visade mig runt, berättade om trädgården och framför allt om katt-templet som du ser på bilden. Det är byggt av Marias man som en hyllning till katten efter en skiss av Maria.




I toppen av templet sitter en vacker keramikkatt som Maria skapat. En mumifierad katt som blickar ner över sitt tempel.




Askan av en kär katt

I botten under stenläggningen finns askan av en kär katt så det är verkligen ett katt-tempel på alla sätt. Maria har haft många katter genom åren men just nu i det här vackra huset som ligger alldeles vid genomfartsvägen i Hammenhög är det för trafikfarligt för en fri katt att ströva omkring.

Runt templet har rotäkta rosor planterats som Aglaia, Maria Lisa och Alchymist för att nämna några.




Såå vackert !!!

Katt-templet är så fantastiskt vackert i sina proportioner och rostiga material.  Templet är nytt för i år i visningsträdgården som Maria och hennes man håller på att bygga upp. Tänk nästa år när rosorna etablerat sig och blommor för fullt - det kommer att bli helt magiskt !!




Bakom katt-templet döljer sig en slingrande gång som leder fram till en bänk i skuggan där solskenet vackert strilar ner genom växtligheten.




Erkänd keramiker

Maria är en erkänt skicklig och etablerad keramiker sedan många år och skapar gärna sina alster tillsammans med rost, som här i en kreativ trädgårdsprydnad och ett litet bord där de båda materialen möts på ett fantastiskt sätt och lyfter varandra.




På gårdsplanen framför hennes atelje fanns vackra klätterstöd i rostigt material.




Så vackra tillsammans med rosorna - tyvärr lite knöliga att transportera hem när man är på semesterresa.




Maria hämtar gärna inspiration från naturen i sitt skapande som här i en vacker frökapsel.




MÅSTE blötläggas

Det blev ett väldigt trevligt möte där i Marias trädgård och jag hade tur som kom när ingen annan besökare var där. Tack snälla Maria för luktärtfröna - dom skall jag så nästa sommar och komma ihåg att lägga dom i blöt innan. Det gjorde jag inte i år utan hade lite för bråttom att få dom i jorden fast jag visste att dom måste blötläggas. Inte en enda kom upp !




Rostiga växtstöd

Jag köpte med mig vackra rostiga växtstöd som inte tog så stor plats i bilen.  De fanns med olika figurer på - jag valde dagsländan. Den har blivit som ett smycke i rabatten med väddklinten som bara skulle bli 60 cm hög. Den är som en hög buske i år !




Stor humlemagnet

Jag drog upp denna perenn i fjol - väddklinten Greater Knapweed och i år är den en stor humlemagnet. Humlorna älskar den liksom fjärilarna - och jag som inte var sååå förtjust i den förra sommaren har omvärderat den. Väddklinten blommar under juli-september.

Maria har fortfarande öppet under fredagar och lördagar ifall du har vägarna förbi Hammenhög.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Åh vad fint det blev. Katt templet. Vi var där förra året precis när det spännande arbetet med att få upp taket, pågick. Underbar trädgård och en underbar människa som jag hoppas få möjlighet att möta igen :)

    SvaraRadera
  2. Åh vilken underbart blogginlägg, du har verkligen fångat allt i ord och bild!
    Tusen tack för att jag fått läsa om vårt projekt och lycka till med de Sicilianska luktärtorna.
    Gro dem i mars så de hinner blomma och sätta frön så får du egna ärtor att ge bort.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig idé med ett kattempel! Vackert var det också...
    Snygga rostiga blomstöd också, ja där fanns det mycket man skulle vilja ha!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Men så härligt att få göra ett besök där hos Maria. måste leta mig dit det är helt i min stil.
    Stödet är så fint med den lilla sländan som pricken över i.
    Ha det gott på söndagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Verkligen vackert tempel, jag önskar att jag hade någon därhemma som kunde arbeta i smide... Tack för tips om utflyktsmål!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Så fint det var där, jag tycker att man får sådan inspiration när man ser olika stilar och olika trädgårdar.Man förändrar ofta något i trädgården när man kommer hem.
    Det kan bli en tripp nästa år.

    SvaraRadera
  7. Åh, vilket fint tempel ! Hade tankarna på något liknande eget innan jag såg detta som jag ska kalla "kaffebur" Hihihi..på platån där sista kvällsolen landar med klätterrosor runt...precis så ! Tänkte se om gubben kunde svetsa ihop något av armeringspinnar kanske ..men men så många ideér och projekt och så lite tid ! :D

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Några av bilderna på det vackra rostiga templet har jag skickat vidare till min man. Kanske kan han få inspiration?
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa