onsdag 24 augusti 2016

Klematisen i växthuset - före och efterbilder



Tusentals små lila blommor

När jag öppnade växthuset för säsongen och bestämde mig för att inte klippa ner klematisen Sweet Summer Love igen önskade jag mig en överdådig blomning i tusentals små lila blommor som skulle klä in stegen. Jag hoppades att rötterna skulle ha etablerat sig efter två års nedklippning - och så rätt det blev !



Fortsätter in i oktober

Förra året levererade hon 3-5 blommor och i år tusentals (i alla fall hundratals). Hon har blommat en hel månad och skall fortsätta att blomma ända in i oktober.

Något jag inte tänkte på är att blir det mycket blommor så blir det mycket utblommade kronblad som dansar ner på fönsterbrädan också. Men det är smällar man får ta. Det blir till att sopa undan emellanåt.




FÖRE - i fjol

I fjol i början av september var det endast några enstaka slingor som orkat sig upp på stegen.




EFTER - i år

I år har hon klättrat ända upp till näst sista stegpinnen och sträcker ut sig åt båda sidorna. Ingen höjdrädd dam det här inte !




Doften försvann

Hela tiden kommer det nya knoppar. I olika nyanser av lila/rosa. Enligt uppgift ska hon dofta också, vilket jag inte känt. Och det borde nog ha känts med så många blommor som blommar samtidigt.

Annars brukar jag inte lyckas med klematis. Av någon anledning brukar dom drabbas av "torksjuka" och sakta tyna bort oavsett hur mycket jag vattnar. Någon mer som har samma erfarenhet ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och njut av den ljuva augustivärmen !
Kram/Isa

PS. När jag googlar Sweet Summer Love får jag upp att hon har vunnit flera priser bl.a. 2014 Green Tumble Award - kanske vågar jag ha henne på fler ställen ute i trädgården utan att hon drabbas av "torksjuka" DS.

5 kommentarer:

  1. Åh, så underbar! Roligt att du hittat rätt i klematisdjungeln och att den är frisk! Jag har inte haft särskilt många i min dar, Jackmanni på 70-talet, Alpklematis på 80-talet och nu den hittills bästa, Summer Snow, som klär in balkongen så fint fastän hon planterades i våras! Nu gäller det att försöka övervintra henne därute... jag lagrar bubbelplast för fullt.

    Må gott i det härliga sensommarvädret!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Er den lille skønhed plantet i en krukke eller i jorden inde i drivhuset - hvor er hun altså fin

    SvaraRadera
  3. Kul att du lyckats så bra med den! Ser söt ut.tack för tipset ! I år planterade jag om två minirosor i större krukor ute när de blommat klart inne...vilken fullträff det blev😊tack även för det tipset.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Så otroligt vacker och INNE i växthuset också! Bara det! Måste jag testa nästa år...
    Nä klematis är inget jag lyckas med, mina torkar också bara bort, dock har jag en kvar i en zinkhink och den växer så det knakar...vågar inte plantera den i rabatten för då dör den nog :)
    Underbara bilder du bjuder på som vanligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Klematis är en vacker men enligt mig svårskött växt :( Enligt andra inte alls.. Kanske beror det på kvaliteten på plantan man köper eller det perfekta halvskuggiga läge de verkas frodas bäst i..Köpte en bok om Klematis förra året och planterade efter det som stod i den för att ge mina den bästa starten.. fick höra på fb att det var helt fel och att Klematis i det vilda inte alls sitter så.. ett exempel på hur svårt det är då inte ens de som skriver böcker i ämnet verkar veta ! Mina drabbas varje år av vissnesjuka eller torkasjukan.. en gren på övrigt friska plantor verkar vara mer regel än undantag.. Tycker de är knepiga och när man äntligen tror sig veta..visar det sig inte alls vara så ! Har vattnat och gödslat gett dem skugga nedtill och sol upptill...men vad hjälper det !?! Kanske det helt enkelt beror på deras humör eller på tur ;)
    Kram

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa