torsdag 25 augusti 2016

Blomman som är som ett konstverk



Min nya passion

Passionsblomman är nog min nya passion den här sommaren för oj vad den har levererat. Oavbrutet har den tillverkat nya knoppar och blommat sedan i mars. Nu har den slängt ut långa revor som nästan klätt in vattenkannan som står närmast.




Tänkte och hastade förbi

Har ju tänkt varje gång jag hastat förbi att jag skulle sätta i nya blomkäppar och linda upp revorna men alltid har det bara stannat vid en tanke. Ändå går jag förbi här flera ggr om dagen på väg till växthuset och ut i trädgården.




Annorlunda och fulländad

Här syns de många knopparna som oavbrutet kommer på de långa revorna. Blommorna är som ett konstverk tycker jag. Så fulländade på något vis. Och annorlunda.



Lättskött och blomvillig

Fick den här växten i present i början av mars av goda vänner. Hade aldrig haft en passionsblomma tidigare och trodde dom var svårskötta. Det var den ju inte alls. Tvärtom. Den är väldigt lättskött och blomvillig.

Tänk att den var så liten då i mars. Och jag som tyckte den var stor när jag fick den - jag skulle bara veta vilken potential den blomman hade !


Smög ut i regnet och fotade under parasollet


Upplindad igen

Nu har jag äntligen satt i nya blompinnar och lindat upp alla revorna. Fast egentligen är t.o.m. de här blompinnarna för korta för topparna hänger ner igen. Därunder döljer sig blomställningen den klättrade på först, ett lager med korta blompinnar och ytterligare ett lager med långa - undrar var det här skall sluta.




Början på ett samlande ?

Vilken tur att jag fick passionsblomman i present - tror inte att jag vågat köpa en egen i rädsla för att inte kunna sköta den. Kanske är det början på ett passionerande samlande av passionsblommor - finns ju fler sorter än den klassiska Passiflora caerulea.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och ge gärna bort en passionsblomma till någon du tycker om !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Passionsblomma har jag önskat mig länge men det är det där med att övervintra frostfritt. Det finns inte så mycket plats till det här men snart så kan jag åxå ha såna blommor. Det fick bli klänglilja i år. för mig.
    Det växer verkligen så det knakar hos dig så fint att få se.
    Ha nu ett fint veckoslut
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Fin! Passionsblomman är en av mina favoriter och inte alls svår. Jag hade en i flera år som jag bara ställde på gästtoan under vintern och som svarade med tidig och riklig blomning.En sommar hade den snärjt in sig otroligt i en gullklematis och då fick jag klippa ned den mycket hårt. Efter det kom den inte tillbaks tyvärr. I år har jag startat up en ny från en stickling och nu börjar den blomma först, men den ska sparas. Hoppas den blir som den förra. Jag tycker den är fin som hos dig med slingrande revor hit och dit.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  3. Vilken växtkraft! Jag har två i köksfönstret som jag köpte förra året på Nora marken. I helgen är det ett år sedan. De blommar fortfarande, med korta vilopauser då och då. Lever dom nästa år så ska dom få flytta ut:)
    Trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  4. Men vilken blomma att blomma och leverera värt att prova ,trevlig helg Nette

    SvaraRadera
  5. It is so beautiful! <3
    Passionflora is one of my favorites.

    SvaraRadera
  6. Makalöst så den växer! Blommorna är så invecklade och konstfullt skapade att jag kan studera dem hur länge som helst.
    Vilt är vackert och så tjusigt när rankorna får kasta sig ut hur som helst, fast det kanske blir får svårhanterligt i längden. Förstås fin som uppbunden också.
    Så glad för den jag fick av dig, men jag vände den en gång och bytte väderstreck en annan gång och det gillade den inte. Tappade flera knoppar. Ska dock sköta mig bättre i fortsättningen.
    Ha det så gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Jag har också en som huserar i växthuset i år där den stortrivs och växer överallt.
    Just blommorna är så vackra och spännande.
    Har inte lyckats få dem att övervintra, hur mycket ska man månne klippa ner dem innan?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jeg er også vældig glad for min passionsblomst og har ingen problemer med at overvintre. Den kommer ind i mit orangeri i oktober efter at være blevet klippet med til ca 30 cm, og så står den der, indtil risikoen for frost er forbi i det sene forår. I løbet af vinteren taber den bladene og ser ud, som om den er gået ud; men jeg bliver ved med at vande den en smule med meget lange mellemrum, og på et tidspunkt skyder den igen.

    Fortsat glædelig sommer
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa