onsdag 31 augusti 2016

15 knoppar räknade jag till häromdagen



Rosen lockade och jag föll

Jag föll pladask för en vansinnigt lockande ros när vi besökte Österlen och Karl-Fredriks Eklaholm i somras. Den blommade för fullt och doftade ljuvligt när man gick förbi och till slut kände jag att nää - det gick bara inte att åka därifrån utan rosen. Blommorna falnade tyvärr i bilen på väg hem och nu remonterar rosen till min stora glädje - 15 knoppar räknade jag till häromdagen !




Står fortfarande i hinken

Den har fortfarande inte kommit i jorden eftersom den här torra sommaren medfört att det är kruttorrt i vår lerjord - och stenhårt. Det går inte att få ner spaden i jorden. Yngsta sonen försökte gräva innan han åkte tillbaka till Frankrike igen och regnet nu har luckrat upp lite till så kanske finns det hopp att den kommer i jorden innan hösten. Eller rättare sagt -  i höst måste den ner i backen.



Rosen heter Morten Korch och är svagt rosa till färgen med kraftig doft. Den blir 80-100cm hög och blommorna kan bli 10-12 cm stora. Den har ett kraftigt växtsätt och blommar från juni-oktober. En riktigt tacksam ros alltså !




Trivs lika bra som jag

Min söta betongkatt trivs lika bra i korgstolen som jag gör. Här hänger jag ofta fast kanske inte så länge. Man ser alltid något som måste klippas, vattnas eller rättas till.




Ledig lyxdag ( fast jag jobbat in den)

Idag har det varit en fantastiskt skön dag. Min lediga lyxdag mitt i veckan. Det går mycket lättare att jobba måndag, tisdag när jag vet att jag får vara ledig onsdag. Det är då jag orkar åka till någon butik för nödvändig shopping eller fixa hemma. Sånt där som aldrig blir av annars.




Nästan under protest

Köpte nästan chrysantemum under protest vid helgens besök på Nora marknad. Vill ju att det fortfarande skall vara sommar och den  här blomman påminner bara om höst tycker jag som egentligen älskar hösten med dess varma färger och klara luft. Och i dag är det augustis sista dag.
Ännu en månad att lägga till handlingarna. Huu vad fort livet går nu för tiden !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Läcker ros. Man fattar liksom inte att det snart är slut på sommaren den har betett sig så konstigt i år. Bäst att njuta de sista veckorna innan hösten tar vid på riktigt.
    Ha det så gott och njut din lediga dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra och tålig ros! Jag måste gå ut och nosa i mina idag som blommar:)
    Skönt med lediga dagar i veckan. Jag har en idag och det ska grävas ner en massa nya växter som väntar på att komma ner i jorden. Ska även plocka visset från Linne tagetes sen som jag fått frön av dig och spara till nästa år:)
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Jätte gullig betongkatt. . . .undra på att kissen vill ligga där. . .och att ni får slåss om platsen!!
    Ha en skön Dalaresa!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Underbar färg på den rosen! Den har verkligen trivts även om den bara stått i hink, de är tåligare än man tror!

    Njut av första septemberhelgen och gör som katten, rulla ihop dig och slöa lite mer än du brukar! Men jag vet att du är noga med återhämtning och försöker fylla på enegidepån... men katter är ännu duktigare:)

    Septemberkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Hi hi...jag kände också en liten protest härom dagen när jag köpte en krysantemum och några ljung!!! ;)
    Helt underbar ros också..
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  6. Ja det rullar på...livet, vare sig man vill eller inte! Oh den rosen ska jag lägga på minnet, den var väldigt vacker!
    Nog är det mycket pyssel i trädgården eller i växthuset hela tiden, men kärt pyssel även om man aldrig bli klar :)
    Ha en fin kväll!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Å, rosen ser underbar ut och doften är nog så viktig! Hoppas du får ner den i jorden snart.

    SvaraRadera
  8. Morgondaggen kanske också gör det lite mer lättgrävt? Höstdunklet går ju att lysa upp med lite lyktor och så känns det OK igen ;)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa