lördag 28 maj 2016

Sommarens storklättrare och Gyllenlacken fortsätter leverera



Fortsatt blomfägring i ruinen

Gyllenlacken fortsätter att leverera i sin zinkhink på glasbordet i ruinen. Nu har de flesta av blomknopparna slagit ut och det känns otroligt att den skall blomma ända till i höst.




Den har en svag doft av lakrits som man kan känna om man sticker ner näsan i kronbladen.




Gyllenlacken är omtyckt av humlorna som gärna surrar runt och suger nektar.




Även klövern har vuxit på sig och jag hoppas att även den håller ända till i höst.




Har ju aldrig haft Gyllenlack tidigare så det är kul att följa utvecklingen hos henne. Sedan gillar jag de små mörklila penséerna till som skiftar lite i olika nyanser. Lila möter lila. Med gula ögon.




Heldag i trädgården

Idag blev det en heldag i trädgården. Flyttat på en hel del solhattar som slagit sig ner bland stenarna mot kanten av staketet i perennarabatten där dom absolut inte skall bo. Hade tänkt köpa nya plantor för att komplettera upp men nu slipper jag det när rymlingarna har fångats in och återplanterats.


Efter två regndagar var det lätt att luckra upp jorden idag och rensa ogräs.
Och trimma gräset mot stenkanten. Och gräva ner de sista dahliorna. 

Klockrankan kommit ut

En klockranka har kommit ut i krukan vid portalen till vänster. Jag hoppas den skall klä in hela portalen i slutet av sommaren och digna av vackra klockor. Två stycken är också planterade längst bort i perennarabatten mot armeringsmattan. Nu håller jag tummarna för att ingen frostnatt sveper förbi för jag har stora förväntningar på sommarens storklättrare. Sju stycken plantor fick jag från fröna jag satte i våras.



Storklättrare även i köksträdgården

En klockranka har jag planterat i köksträdgården i en korg mot pallkrageväggen och en till är på gång mot portalen i köksträdgården. Alla tomma plank och portaler i trädgården kommer att kläs in med klockranka i sommar. Linnétagetesen är också utplanterad i degtråget och första blomman har spruckit ut. Ser lite tanigt ut den första tiden innan den tar sig och buskar till sig ordentligt.

Nu skall jag sträcka ut min värkande kropp i däckstolen i växthuset, sätta på Laleh på CD-spelaren, slå upp en inspirerande tidning och sippa på ett glas vin - i väntan på makens goda kycklingmiddag!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Nydelige vekster. Inspirerende å lese om ditt veksthus her på bloggen! Jeg har kost meg.

    SvaraRadera
  2. Klockranka är en vacker växt. Jag har också tänkt skaffa hem några plantor och låta dem klä in mitt "näthus" som byggdes förra året.

    Så mycket du har hunnit med den här trädgårdshelgen! Och fint väder verkar ni har haft också. Jag hoppas solen fortsätter att skina på dig och önskar dig en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  3. Nej någon frostnatt vill vi inte ha nu för det blir mycket som inte blir som det kunde då.Håller tummarna. Härligt att få fram så mycket genom fröna man sår det känns liksom lite äkta då.
    Ha nu en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Tack för att jag får kika in i din mysiga trädgård, ser framemot varje nytt inlägg��

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar trädgård... :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder och kompositioner som vanligt ! Den där Gyllenlacken är jag riktigt avis på ;) Älskar lila blommor och hittade inga alls här i närheten..:( Har tittat efter dem i två år nu..hm...undra om man kan köpa frö och så nästa år ? Klövern med sina vackra blad är jättefin ! Vad mycket spännande du har pågång :D
    Här känns det mest som att det regnar varje dag nu och ogräset växer mig bokstavligt över öronen :D Det är så pass att gubben får gå med röjsåg...så är det här på landet ,ja han får inte gå i rabatterna såklart ! :D hahahaha...
    Ha en fortsatt skön söndag !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Gööör snygg kruka!! Jag har inte prövat gyllenlack men den ser ju jättefint ut och särskilt i kombo med den pensén och klövern. Måste ju säga att jag blev väldigt förtjust i pallkrageväggen...nu gick hjärnan igång på vart en sådan skulle platsa hemma hos mig :-) Tack för inspirationen. Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Gyllenlacken håller nog vad den lovar. Nu måste jag sticka ner näsan i min och se om den doftar lakrits. Så fint med humlan som jobbar på.

    Och så kom jag ju på att jag saknar musik i växthuset. Tycker visserligen att det är alldeles för varmt där (för mig alltså) under sommaren, men det kan ju komma ruggigt regniga dagar då jag kan tänka mig ta in vilstolen.

    Förstår att du har det riktigt supermysigt nu i ditt vackra växthus har det gott efter allt du fått gjort i trädgården.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Gyllenlacken var en ny bekantskap för mig , den ser så fin ut på dina foton,
    Det är trevligt med nya blommor som man inte sett förr,
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  10. Min gyllenlack jobbar också på, och det är första året även för mig! Min har ändrat färg två gånger, först fick den varmare färger än när jag köpte den men nu är den tillbaka till ganska kall lila/rosa - lite kul.
    Frostnätter känns avlägset här, vi har värsta värmeböljan och allt slår ut alldeles för fort känns det som...:-/
    Kram Elin

    SvaraRadera
  11. Väldigt fin grönlila komposition!
    Gyllenlacken var fin och verkar spännande och klöver är jag väldigt förtjust i. =)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa