lördag 14 maj 2016

Magnoliorna levererar fortfarande



Blommar fortfarande ?

I Stadsparken finns också massor av Magnolior och det var egentligen för deras skull jag begav mig dit - hade dom blommat över eller fanns det fortfarande blomning kvar att njuta av ?

Även om många hade blommat över i värmeböljan som sköljde över oss så fanns det även exemplar som fortfarande levererade.




Väntar på den doftande Magnolian

Så lycklig jag blev när jag såg de vackra blomknopparna. Jag pratade med en kvinna som var lyrisk över blomningen och som gick i väntans tider på en Magnolia som fortfarande inte slagit ut och vars blommor doftade.  Just den busken brukade blomma lite senare.




Det fanns även gula exemplar. Man kan tanka hem en karta med sortnamnen på alla Magnolior i Stadsparken via kommunens hemsida om man vill ha koll på Magnoliorna.




Här är det en Galaxy planterad 1999 om jag läst kartan rätt. Ett jätteträd alldeles full av vackra blommor.



Vita skönheter levererade också. Jag sniffade på de flesta för att försöka hitta fler som kanske doftade men hittade tyvärr ingen.




Stadsparken är omgärdad av vackert klippta häckar som delar av blomstergatan med andra delar av parken.



Vid kryddträdgården hittar man dessa humlestörar och varje år hoppas jag att humlen därhemma i trädgården också skall leverera.




Kryddträdgården rymmer mer än 100 kryddor och örter och doftar ljuvligt när allt kommit igång och växt till sig. Här står Kajsa Varg staty och håller ett vakande öga över odlingarna. Hennes hus och historia kan man hitta i närliggande Wadköping.




Rost tillsammans med rosor och klematis

Ungefär i mitten av parken har man byggt en alldeles ny rostig rosenpergola och planterat både rosor och klematis som precis kommit igång. Här brukar det finnas soffor att slå sig ner i under sommaren. I bakgrunden skymtar rosengården. Med lite fantasi tror jag ni kan se framför er hur det kommer att se ut om några månader. Återkommer med bilder i augusti !




Alldeles bredvid parken ringlar Svartån fram. Följer man den kommer man fram till Wadköping.




En hel liten stadsdel med gammal bebyggelse hittar man här. Med kullerstengator, hantverkare och snickarglädje.



Från värmebölja till svinkallt

Allt går i gammal stil och Wadköpings julmarknader varje lördag i december är populära och välbesökta liksom antikmarknader mm under sommarhalvåret.

Tänk att det var så vackert väder i onsdags när jag besökte parken och Wadköping och idag är det bara 3-5 grader ute och svinkallt. Jag har inte ens varit i växthuset för det är för kallt. Har mest hasat runt inne i ullsockor och tittat på film på TV.  Och nu väntar soffhörnet igen och Eurovision - är mest imponerad över Måns och Petra som gör ett kanonjobb som programledare. Snacka om att leverera !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin stadspark. Blir lite avis på dig som har en nära att åka till och samla inspiration och energi :-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt att se lite bilder från Stadparken! Det var länge sedan jag var där, men under många år var jag i Örebro just denna tid och älskade att få i Stadparken med barnen. Jag njöt av tulpanerna och de hade kul på den stora, roliga lekplatsen. Också fikade vi förstås!

    SvaraRadera
  3. Ni har fint i er park och Vadköping. Det blir ofta en tur där för att sträcka på benen på vår väg till Gävle där vi är från.Det är långt från Jönköping att åka direkt.
    Jodå kallt har jag med och regn blåst och fy det gillar jag då inte alls Hoppas på att värmen kommer igen
    Njut värmen inne
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. härliga bilder men vädret är det samma här som hos dig ,kramen Nette

    SvaraRadera
  5. Tänk så många ställen man får besöka nuförtiden genom bloggar och andra kanaler. Tack för titten.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  6. Hi there,
    What a beautiful post. And your garden is so beautiful too.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa