söndag 8 maj 2016

Hattifnattat omkring !



Det går fort nu !

Vilken fantastisk helg vi haft - med så mycket sol och värme och allt som slår ut i raketfart nu i naturen. Tror bestämt jag inte hann med blomningen av trädet bakom växthuset fast jag varit ute precis hela helgen för i dag låg det massor med vita flingor på marken och i gräset men väldigt få var kvar i trädet. Snälla naturen - ni får gärna ta det lite lugnare så man hinner med !




Hyacinterna hinner jag njuta av i alla fall (så länge det nu varar). Underbart att sniffa på när man går förbi och inte ett dugg juliga - bara vårliga. Och vackra.




Hattifnattat omkring

Har mest hattifnattat omkring de här dagarna - gjort lite här och lite där. Grävt ner några Kungsnävor i perennrabatten så nu är det "bara" 7 st kvar. Får gräva lite i taget eftersom marken är så hård och kroppen inte pallar med så mycket hårt grävande. Vattnar flitigt i stället för mjuka upp marken så till slut är nog alla nävorna där de skall vara.

En fjärilsbuske har jag också flyttat på och klippt ner det "hemska" Miskantusgräset när maken ändå hade en släpvagn hemma för att tömma komposterna som aldrig kommit igång och som skulle flyttas för husmålning. Nu återstår bara några kringflygande  långa torra blad som snott in sig överallt i andra växter. Det är nackdelen med Miskantusgräset - men nu är snart alla spår av ett vintertorrt gräs utplånade. Guud så skönt !




I går var det full av hårda knoppar - plommonträdet. Idag står det i full blom. Underbart är kort. Det är här och nu som gäller.




Frukostpremiär i växthuset har det också varit under helgen. Helt underbart att få sitta där igen. Alla brickor med småplantor hade jag omgrupperat så bordet blev till matbord igen. Konstigt att det gick.




Till slut blev det Gullskära

Några skottkärror med kompostjord kunde vi skrapa ihop i botten av de tömda komposterna. Jättebra att fylla upp den runda zinkbaljan med i köksträdgården. Sedan toppade jag med annan jord utblandat med kogödsel.

Idag har jag sått gullskära, Cosmos Polidor Mixed i hela baljan. Tror det kan bli bra. Tankegångarna var många innan jag landade i gullskäran (som var tänkt någon helt annanstans). Allt från sockerärtor till krasse blandat med gurkört och Linnétagetes hann mellanlanda i baljan innan jag slutligen greppade fröpåsen och skred till verket.




Mycket nu!

Här är en bild av gullskäran med kryddtagetes vid fötterna som inte alls gör gullskäran rättvisa. Den är släkt med rosenskäran och framträder i olika orange och gula nyanser. Färger jag gärna har i köksträdgården och landet runt huset men inte någon annanstans. Gullskäran blommar till frosten tar henne och gillas skarpt av både humlor och fjärilar - något jag försöker att eftersträva i trädgården.

Nu skall jag ut till köksträdgården igen och så gurkört och mangold. Och sockerärter och sallad och mycket mer. Och flytta på isopen och lägga krassen iblöt och .....

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Mycket gjort och en hel del kvar! Så är det nog i varje trädgård just nu. Vi ser nog lika virriga ut som humlorna som far runt när vi stökar omkring.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja man är både inne och ute, uppe och nere och däremellan i jordpåsarna! Mycket nu och sen ska man njuta också hi hi...
    Härliga bilder du bjuder på som vanligt, pyssligt och inspirerande!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Ja, det går i ett under den hektiska vårtiden. Sådd, plantering, grävning och vattning. Men härligt är det!
    Allt gott!
    Milla

    SvaraRadera
  4. Jo du det går fort nu och mycket ska man hinna med värmen gör att det är jobbigt att fixa ute, det blir mest på em och kvällen i skuggan som jag är ute med sånt.Annars så njuter jag i hängmattan eller solstolen.
    Ha det gott och njut lite du med
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Usch ja, nu går det fort ! För fort ! Hinner inte heller med...nånting! Fast det gör man väl...men jag har ju samma problem som dig med att kroppen vissa dagar inte fungerar och orkar och då är det stopp tvärstopp :( Har inte sått några grönsaker eller sommarblommor ute än...men men...sommaren är som tur lång så de kommer väl upp sen i september Hihihi...Viskar tyst...Psst, har inte ens omskolat min tagets än ;) Schyss !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa