fredag 20 maj 2016

Doftande bord i köksträdgården



Frossar i en JÄTTEhäck

Jag har ju inga egna syrenbuskar i min trädgård men bakom jobbet finns det en JÄTTEhäck som förmodligen sattes för många, många år sedan när platsen fortfarande var en bondgård. Där kan jag gå loss med sekatören och verkligen frossa i syrener.

Kanske åker spaden med en vacker dag och jag gräver upp några rotskott att ta med hem för en egen syrenhäck.




Farmors gamla kanna

Jag har gjort ordentliga snitt med blomsterkniven i varje stjälk så syrenen ska kunna dra i sig rikligt med vatten - helst skall de vara 5 cm. De står nog inte så länge i alla fall men man får njuta under den tid det bjuds på. I farmors gamla kanna till kommoden passar de perfekt.




Blomprydda grenar

Eftersom maken är känslig för dofter har jag dukat upp på symaskinsbordet i köksträdgården istället.

Mitt i syrenhäcken sträckte ett fruktträd fram sina blomprydda grenar och jag var inte sen att klippa av ett par med hem. Helt fantastisk blomning !




Mmmmm - lila toner när de är som bäst - me like !





Visst är det en UNDERBAR tid vi har nu när allt växer så det dånar i naturen och levererar såna här skönheter.



Häng i köksträdgården

Det doftar intensivt av alla syrenkvistar och jag har en känsla av att jag kommer att hänga mycket i köksträdgården i helgen. Skall nog flytta en korgstol hit också så man kan sitta bekvämt medan man njuter mellan varven med klippning, plantering, grävning och rensning av ogräs.




I år kom dahliorna ner

I går kom de flesta dahlior ner i perennrabatten - förra året lämnade dom aldrig förrådet och jag lockades under vintern att skicka efter nya sorter.  Dom har stått i en kartong i förrådet i månader och när jag rev upp förpackningarna i går så visade samtliga åtminstone ett öga - vilken tur jag hade. De torra stackarna som blev kvar i korgens vinterförvaring visar inget tillstymmelse till liv men man vet ju aldrig.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och njut av allt vackert !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Härliga syrener! Längtar efter att de slår ut här med. Mina dahlior gav jag upp på i år. Är nog inte en blomma för mig;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert och somrigt dukat bord med syrener.
    Ser ut som om ni hunnit långt längre med sommaren,
    här känns det rätt avlägset med syrenblomning ännu men,...
    Fin helg!h.Malin

    SvaraRadera
  3. Så vakre syrinbuketter! Jeg har to hvite syriner i hagen, men de er ikke helt kommet i blomst ennå. Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Fina bilder på fantastiska syrener! Har en syrenhäck men den kommer inte att blomma i år eftersom jag var ganska hård med klippningen i fjol, men kanska kan jag hitta lite blom nån annanstans som du:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Wauw smukke syrener ... ser virkelig godt ud med de gamle emalje kander og skåle
    Skøn stil du har
    God weekend

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder!!!!
    Skulle köpa vykort i massor av den översta bilden.Du är Grym följer din blogg regelbundet.Tack för aĺla inspiration.
    Lena i Bohuslän

    SvaraRadera
  7. Tack snälla Lena för din fina kommentar - den värmer långt in i hjärtat !!
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  8. Ja man bara går och njuter nu...satt ute en stund med en kopp kaffe, läste lite i en bok omgiven av fågelkvitter! Man blir ju helt salig i hjärtat!
    Syrener är ju det ljuvligaste, doften mmmmm....
    Ha en skön lördag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Det är härligt med alla underbara dofter som naturen bjuder på bara att insupa och njuta. Här har inte syrenerna slagit ut än men snart om solen kommer så...
    Går åxå och klurar på ett litet bord bland mina odlingslådor men det är trångt få se hur det kan bli.Dahlior det är inte min grej men de är fina att se på.lycka till och man ska aldrig ge upp.
    Ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  10. Vackra syrener.....Fick ett tips som jag har prövat och som stämmer.....Fyll vasen med kokhett vatten och ställ ner syren-kvisten och den håller i flera dagar.

    SvaraRadera
  11. Visst är det vackert med allt som slår ut nu..just nu är mina äppelträd underbara med sina rosa tulpaner inunder :) Då är det extra gött att leva ! Syrenerna börjar slå ut hos mig nu, tyvärr är jag som din "gubbe" och tål inte starkt doftande blommor så de får sitta kvar på sina grenar så kan jag gå dit och sniffa istället ;)
    Vackert stilleben !
    Ha en bra ny vecka !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Underbara underbara syrener... <3

    SvaraRadera
  13. Visst är det härligt när man kan frossa!! Jag gjorde en ny härligt maffig bukett igår, hamnar nog också på bloggen inom kort...:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa