fredag 29 april 2016

Rosa fredagsdrömmar



Rosa tulpandröm

Just nu drömmer jag om alla rosa tulpaner som är på gång i rabatterna - så nära förestående och ändå så långt borta den här kalla våren. Här är det tulpanen Foxtrot som kråmar sig framför kameran förra våren.




Här dyker hon upp igen i en något ljusare variant tillsammans med Royal Acres i ruinrabatten.




Hon blir inte så hög men i gengäld så är ju de dubbla blommorna så vackra.





Hoppas de dyker upp i år igen

De ljuvliga fingerborgsblommorna i rosa hoppas jag få se i rabatterna den här sommaren också. Har tyvärr inte sett så många bladrosetter än men jag drömmer om att de finns där.




Annars får jag göra en raid i trädgården och flytta alla hit för det är här jag vill ha dom.




Rosa drömtillvaro

Jag drömmer om att den rosa rosenhäcken jag anlade förra året skall fortsätta att trivas och växa sig jättehög och leverera massor med sköndoftande rosor i sommar.




Sköna Therese Bugnet blommar även i perennarabatten och jag funderar på att sätta några fler så klättertornet blir omringat av den här fina damen. Annars är mina rosor inte så blomvilliga och jag misslyckas lätt med dom.




Vresrosen vid köksträdgården blommar i alla fall villigt och det är lätt att drömma sig bort i den här hörnan av trädgården när hela rosenhäcken blommar som mest.




Hon väller fram mellan spjälorna 

Eftersom hon sprider sig villigt, nästan som ett ogräs drömmer jag om att sätta alla småskott vid staketet på framsidan och få en blomstrande rosenhäck där med - det här är en alldeles ny dröm som väcktes idag. Jag tror det skulle fungera för staketet står mest i solläge och på några år skulle alla små plantor hinna växa till sig. På andra sidan gången växer en lavendelhäck - så de skulle gifta sig fint med varandra.

Drömmer om en vällande rosa rosenhäck som hänger ut mellan spjälorna i staketet - alldeles översållade med doftande nyutslagna rosor. Här skulle hon verkligen komma till sin rätt och synas så fint mot det vaniljgula staketet som inte är så högt på den sidan av huset.

Hos bloggen Rosor och Bladlöss hittar du fler tolkningar på temat Rosa-fredags-drömmar!




Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Det är tur man orkar drömma i alla fall när våren låter dröja. Härligt rosa blommor och ja vad säger man när regnet bara strilar ner och man längtar efter sol.
    Ha en härlig fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jag som också har skrivit om vresrosor idag önskar verkligen att mina blir lika fina som bilderna på dina. Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Vackra dubbla Tulpaner!
    Det kan ju vara spännande att se om drömmen med Vresrosen slår in.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Tulpanerna är så vackra och det finns så många olika, jag satte nya förra året och är i spänning nu när dom snar slår ut.
    Önskar dig en trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Mycket fint i rosa. De dubbla tulpanerna är så fina, och fingerborgsblommor kan man inte ha för många.
    Underbara rosor.
    Ha en fin helg !
    Marika

    SvaraRadera
  6. Helt underbart rosaskimrande....så mycket ögongodis....=)
    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Verkligen en rosa dröm!! Vilka fantastiska bilder du bjuder på!
    /Kitty

    SvaraRadera
  8. Så vackra blommor. . . undra på att du drömmer rosa drömmar!!
    Det behövs verkligen för hittills har solen inte visat sig från sin bästa sida!! Men i morgon
    går vi in i Maj månad. . . .Jiipiii!!!
    Trevlig Valborg!
    Stor Kram/Miranda

    SvaraRadera
  9. Du har så fint, så fint i din trädgård! :-) Jag har också tulpaner hemma, men har ingen aning om vad de heter... kanske vet du?

    Trevlig 1:a Maj!!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  10. Härliga fingerborgsblommor. Nog är de vackra när de sticker upp bland de andra växterna i rabatten. Visst sprider de sig men fröställningarna är ju lätta att klippa bort. På landet har jag planterat 'vresrosen' Louise Bugnet och den är lika omtyckt av både mig och rådjuren.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  11. Så vackra rosor du har! Jag försöker, m har mycket rådjur här.... 😣

    SvaraRadera
  12. Så mycket fint! Du har en härlig trädgård! Jag älskar oxå att påta o fixa ute på tomten.

    SvaraRadera
  13. Så mycket fint! Du har en härlig trädgård! Jag älskar oxå att påta o fixa ute på tomten.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa