tisdag 9 februari 2016

Före och efterbilder i pilrabatten



Rester av gammalt pilträd

Utanför köksträdgården står resterna kvar efter ett gammalt pilträd som fick en sjukdom. Vi har tagit ner delar av trädet innan vi började bygga växthuset och lagt som avdelare i perennarabatten.

Hackspetten har hackat långa bon i de delar av trädet som fanns kvar - imponerande hur han hackat sig fram. Till slut tog blåsten de delarna och hackspetten flyttade till ett annat träd. Så här ser trädet ut i sin nuvarande form. Tycker det är vackert att behålla det gamla grånade trädet som klätterrosorna nu försöker klä in. Att det får vara med ett tag till och bidra med sin charm.




Lavendelplantor och nävor

Det var inte lätt att gräva en plantering runt trädet pga dess breda rötter. Här trängs lavendelplantor tillsammans med nävor som breder ut sig. Det var egentligen inte meningen att nävan skulle vara där - fick 3 st som extra bonus vid annat växtköp och någonstans skulle de ju bo.

Så nu är frågan om jag skall flytta lavendeln till den planerade lavendellunden istället så nävan får fullt spelrum. Samtidigt gillar jag tanken på lavendels blålila nyans mot rosorna och trädet.




Saknar helhetsplan

Fingerborgsblommorna  hittar också hit och frösår sig men blir inte så höga som på andra ställen pga pilens alla rötter. Jag kanske ska gräva bort ytterligare av gräsmattan i rundeln så lavendeln får mer utrymme istället och lägga kantsten runt. Har inte velat gjort det tidigare eftersom jag inte har någon helhetsplan för hela området med gångar och planteringar, men någonstans måste man ju börja.


Franskinspirerat täcke inköpt hos Vadstena Antik och trädgårdsstol fyndat på loppiset i Suckarnas gång i Simrishamn


Planerar innan säsongen börjar

Det är så bra att titta igenom alla foton nu den här tiden på året och planera hur man skall göra för när säsongen väl sätter igång är det fullt upp. Så bra att veta direkt säsongen börjar vilka växter som skall flyttas, vilka som skall köpas in och vilket område som skall prioriteras. Sedan finns ju alltid risken att man gör något helt annat för att man vaknat en morgon med en ny idé som invaderat hjärnan - säker kan man aldrig vara.




Förlorad höjd

Så här såg det ut i september 2011 när vi gjorde i ordning rabatten. Då fanns den höga enen kvar i bakgrunden som sedan blåste sönder så vi var tvungen att ta ner den. Att två stycken stora träd försvann från trädgården gjorde att den ändrade karaktär helt. Så nu planterar jag träd varje år för återfå en del höjd i trädgården men det tar tid.




Här är det nyplanterat och och grepen står på plats redo att ta emot klätterrosens grenar.




De små lavendelplantorna hade jag dragit upp från frö och de fick nu flytta in i rundeln runt pilen. Egentligen hade jag dragit upp dom för lavendelhäckar framför växthuset men den planteringen fick vara kvar i drömmarnas värld ett tag till.




Hoppas klätterrosen blommar ännu mer i sommar trots att rötterna måste trängas med gamla pilrötter. Någon som har tips på hur man lättas binder upp de långa rosgrenarna mot trädet ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Apropå förra inlägget - HÄR kan ni läsa om en fantastisk bloggare som lyckades med konststycket att få med sig både zinkbaljor och perenner hem på flyget från London och som dessutom handlade dom i samma stånd på CFS som jag visade bild ifrån. Dessutom visade det sig att bilderna jag visade från den charmiga butiken råkade vara hennes favoritbutik när hon bodde i London. Butiken ligger i början av Portobello Road. Ibland är världen liten. DS. 

12 kommentarer:

  1. Tänk vad jag saknar träd och tak till min koloni. Den sluttar och är så öppen. inte ens en gammalt trädstam har jag att njuta av.Lyckliga du. Så fint med tickorna på stammen bland blommorna. Ett bra grepp att utgå från den rabatten för att få till resten. Jag hade nog antingen tagit bort lavendeln eller gjort rabatten lite större.När jag binder upp brukar jag använda de där plastbanden med ett stopp på, finns i några färger svart har jag mest användning av, de kan man förlänga med varandra om det behövs.
    Ha det gott i förvåren
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att din rundel är fin som den är, med trädet och olika nyanser av blommor.
    Det var en trevlig affär du visa bilder från, Jag var i London i somras men har tydligen missat denna, men såg em massa andra roliga sevärdheter

    SvaraRadera
  3. Hej Isa, kul att se resterna av ditt träd. Ungefär så kommer det att bli hos mig snart då jag ska såga ner äppelträdet, men inte helt och hållet. Kommer att bli stöd för ros och klematis som redan finns där. Och jag har exakt samma vita stol som du, har bara en av denna sort.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Gamla träd och resterna av dem skapar den rätta karaktären av trädgården :) Vira hönsnät runt stammen så blir det lättare att binda upp rosorna, bonusen blir att du kan hänga andra mysiga saker runt trädstammen också som små ljuslyktor...;) Jag tycker du ska flytta Lavendeln....nävan är underbar ihop med rosorna och dess runda form är perfekt runt stammen :) Visst är det rätt tid nu att planera projekt precis vad jag också gör i stor skala. Årets projekt gäller en hel hörna av trädgården där vi har komposten....Titta gärna in och kom med ideér :)
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vi hade/har två prydnadsplommonträd vars grenar var ruttna. De står ännu kvar men grenar är avsågade och clematis,vildvin och rosor klättrar upp på dem. De perfekta klätterstöden :)

    SvaraRadera
  6. ...för att man vaknat en morgon med en ny idé som invaderat hjärnan... Precis så är det ju att ha trädgård! :)
    Glad att du har behållit den gamla pilstammen, bra för natur och insekter. Och så är trädstammar bra växtstöd. Inget bra tips på uppbindning, jag låter bara min honungsros jobba sig uppåt på egen hand.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Gräv säger jag. Gräsmatta är överskattat!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Wow vilka fina lavendelplantor du dragit upp. Jag brukar använda hönsnät för att fästa rosorna vid trädstammen.
    Lycka till med rabatten
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Det är så kul och se före efter. Höjder i rabatten brukar bli en höjdare liksom.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Oh, så fint! Gamla trädstammar ska man vara rädd om, bättre växtstöd finns inte. Jag har flera stycken i trädgården och precis som flera redan har tipsat om har jag hönsnät runt för att kunna binda mot.
    Lite nyfiken på rosen, på den "nyplanterade" bilden ser den vit ut, men nu är den rosa?
    Kul med länken till min blogg, och kul att det verkligen var den butiken i Notting Hill som jag tänkte på!! Blev helt sugen på att åka dit igen, men det kommer inte att hinnas med i vår, tyvärr!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  11. Ser superhärligt ut. Vi gjorde om vår trädgård förra året och sparade då bitar av ett ekträd. En av delarna har vi förankrat och står i en av rabatterna, årets projekt blir att hitta en fin klättrare och lite härliga växter runt den. :)

    SvaraRadera
  12. Hur lyckas du få dina lavendelplanotr så buskiga och fina när du sår dem själv? Mina blav taniga, långa saker som inte klarade sig så bra.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa