fredag 5 februari 2016

Årets tulpanchock och söta Ruth



Ofrivillig häckningsdag

Maken brukar överraska mig varje vår med årets tulpanchock - en väldigt trevlig tradition. Det brukar ske i början av mars men i år slog han till när jag minst anade det och förgyllde min värkdag i soffan. Det är lite roligare att tillbringa en ofrivillig häckningsdag om man har något snyggt att titta på och som livar upp.




Trängs i samma kruka

Han är noga med att alla  50 tulpanerna skall stå i samma vas/kruka så jag hasade mig ner till växthuset och plockade in den ärvda Gustavsbergskrukan. Visst har dom det lite trångt och jag får säkert plocka över en del till en annan kruka men det är maffigt med så många att njuta av.




Söta Ruth

Tulpanerna flankeras av lilla Ruth (hon heter faktiskt så och jag också) - en födelsedagspresent från äldste sonen. Har börjat samla på Kay Bojesens figurer och hon är den första söta sångfågeln i samlingen.

Hon står på soffbordet och brukar hålla maken sällskap under sportsändningarna på lördagseftermiddagarna - fast jag hävdar envist att hon är mycket mer intresserad av antik- och trädgårdsprogram. Oavsett har hon blivit en kär liten vän och en färgklick att glädjas över.




Njuter och hämtar kraft

Maken förärade mig även tidning och chokladpraliner så nu skall jag njuta och hämta kraft.

Några av tidigare tulpanchocker kan du se HÄR och HÄR

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och trevlig helg !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Vilken härlig man du har! Nog är det bäst med tulpaner än så länge alla lökar i all ära.Vi hinner nog med det också
    Ha nu en skön fredag och helg hoppas du känner dig bättre efter den glada överraskningen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Åh vilken snäll man du har! Tulpaner får en att kännas sig en aningens bättre eller hur? Har själv en man som brukar dyka upp med en bukett eller två och det gör mig så glad :)
    Önskar dig bättring och att ni får en skön helg

    SvaraRadera
  3. Så härlig tradition av maken! Jag njuter också, en ljuv bukett med ranunklar, tulpaner och anemoner blandat med blåbärsris står på mitt soffbord! Och jag tänker på en viss person med stort hjärta!

    Hoppas du snart får bättre dagar än smärtdagar. Du blir garanterat uppiggad, inte bara av tulpanerna, utan också av söta Ruth!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Så fint och trevligt att få tulpaner, jag gillar tulpaner, dom är så fina och står oftast rätt länge,
    Jag har satt mina i små vaser och flera stycken och olika sorters tulpaner, men jag kan inte utan tycka det är maffigt med alla dina i en fin kruka.
    mmmm det lät gott med pralin och tidning.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  5. Mysig tradition! Jag kommer ihåg att du har skrivit om det innan. Här får jag mest chocka mig själv och då brukar det inte bli femtio, men oftast trettio, tulpaner! :-) Hoppas att chocken och "chockladen" hjälper så att du är uppe och studsar snart igen!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Vacker bukett, och så söt Rut är. Både hon och buketten piggar upp. Hoppas värken släpper snart, krya på dig.
    Jag har landat o soffan med halsont.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Han är för go', din gubbe! Och jag förstår varför han insisterar på att alla ska vara i samma kruka, - det blir onekligen en häftig wow-effekt!
    Hoppas du kryar på dig och att helgen blir fin.
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken bukett och på helt rätt dag när den behövdes som mest. Trist med värken hoppas värmen kommer och värmer dig snart.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  9. Visst är tulpaner en härlig humörhöjare. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker bukett och givetvis håller jag med din make som tycker att alla ska stå tillsammans. Extra snyggt med gamla dörren och slingan där bakom.
    Hoppas värken börjar släppa!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa