torsdag 17 december 2015

Mitt törstande trädgårdshjärta drömmer om en potager



Det där med nöd och lust

Maken och jag huserar numer i var sin ände av huset - hostandes, snörvlandes och med siktet inställt på lindrande honungsvatten möts vi emellanåt i köket på olika tider på dygnet. Helvetet startade med en djävulsk inflammation i ena handleden i mitten av förra veckan. Från ingenstans slog den sig plötsligt ner som en bultande igel och vägrade släppa taget.

Vid ett-tiden på natten väckte jag maken och påminde om det där med nöd och lust. Nu var det verkligen nöd - värken blev bara värre och värre. Det där med lust fick vi ta vid ett annat tillfälle.




Färggranna avtryck

Personalen på akuten var fantastisk. Jag blev så väl omhändertagen och det var ju inte deras fel att blodådrorna "sprack" vid varje försök till provtagning och lämnade stora färggranna avtryck på armarna. Läkaren fick raskt situationen klar för sig, skrev en akutremiss till reumatologen och påpekade att jag måste ta av mig ringarna så fort som möjligt. Han kom t.o.m efter oss i korridoren när vi var på väg hem och ropade efter oss att ta av ringarna.

Personalen ryckte ut igen och visade sig ha varit med förr. Där jag misslyckades lirkade dom av ring efter ring. Det är vid sådana tillfällen jag frågar mig själv varför jag har tre ringar på ett och samma finger !




Bultande igel från helvetet

Den bultande igeln från helvetet hölls i schack med Voltaren gel som jag i ett anfall av panik skickade maken att inhandla sent en kväll när jag insåg att inflammationen höll på att ta över hela handen i väntan på provsvar. Jag är allergisk mot acetylsalisylsyra (puhh vilken jobbbig stavning) och kunde inte ta något inflammationsdämpande men tänkte jag kan alltid testa utvärtes och det funkade - Jippie vilken lycka. Den lindrande gelen blev min bästa vän i nöden (förlåt maken) !




Törstande trädgårdshjärta

Nu har den bultande igeln ersatts av en rungande förkylning och det är först i dag som jag överhuvudtaget kan slå mig ner vid datorn och tanka lite trädgård. Lika läkande som trädgården är att vistas i - lika läkande kan den vara för ett törstande trädgårdshjärta i december att hämta ny kraft ur.




Potager

Jag drömmer om en potager i min köksträdgård till nästa sommar - därav alla blommande bilder från köksträdgården i det här inlägget. Att ösa på ännu mer med sommarblommor i varma färger som kryddtagetes och blanda vilt med vackra grönsaker.




Krassen i sin varma färgskala är självskriven liksom ringblomman.




Favorit i massor

Den stora favoriten ska få riktigt spelrum och bre ut sig ohämmat. Linnétagetesen har jag tagit riktigt mycket fröer ifrån i höstas och många små plantor ska det bli i vår att plantera ut på strategiska platser i köksträdgården.




Kanske får gullskäran också en plats i potagern. Den är så vacker i olika nyanser av gult och orange och påminner om rosenskäran. Platsar absolut !




Blommorna det viktiga

Hihi - inser att jag börjat med att planera alla blommorna och inte grönsakerna. Och jag är ju egentligen inte någon odlare. Råkar bara ha en köksträdgård med lite kryddor, jordgubbar och tomater. Det är blommorna som är det viktiga för mig - att det skall vara vackert för ögat och en skön miljö att vistas i. Sedan får grönsakerna vara med på mina egna villkor - även om jag uppskattar dom oerhört när dom väl växer där !

Banne mig om inte förkylningen känns lite bättre nu efter en dos trädgård. Snart kanske livet återgår till det normala också - så man vet vilken dag det är och får umgås med maken på normala tider.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och hoppas du slipper förkylning !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Oj, oj, det där lät inte kul! Hoppas ni nu kryar på er ordentligt, så det inte bara blir nöd utan lite lust också!
    Tror vi tänker lite lika när det gäller trädgård, det är ögat som skall ha sitt först, sen är det ju gott med lite grönt också...;)

    Kram och krya!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Det där lät inget vidare. Hoppas att allt ordnar sig och du är pigg som en lärka till Jul i alla fall.
    Här har vi klarat oss så när som att jag har trillat mellan plankorna på bygget och fått en svullnad och mycket ont på smalbenet strax under knä. Men det ska väl ge sig det med.
    Ha det gott och njuta av din vila
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Fy vale! Tycker det låter hemskt...Hoppas du snart blir frisk!!
    Underbara bilder! Gillar alla dina växlande krukor med krydd tapeter. Upptäckte dom för två år sen...bättre sent än inte alls.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  4. Stackars dig! Låter inte alls kul. Hoppas du kryar på dig snabbt. Trädgårdsterapi brukar hjälpa lite i alla fall. Underbara bilder, älskar alla härliga färger.
    Ha det så gott det går och krya nu på dig!
    Titti

    SvaraRadera
  5. Det där lät inte roligt! Stackars du som har värk i din vardag, du behöver verkligen inget mer av den varan. Hoppas nu förkylningen ger sig också så du och maken kan mysa under julen och låta nöden ersättas med lusten:) Tack för alla vackra bilder, jag njuter och låtsas att det är min trädgård du visar.

    Krya på dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Tråkigt, men det är för väl att du har den läkande trädgården. Och maken förstås.
    Hoppas på snar bättring.

    SvaraRadera
  7. Men så obehagligt, hoppas åtminstone förkylningen ger vika. Kram Nina

    SvaraRadera
  8. Eländes elände din stackare ! :( Vila, värme, avlastning och antiinflammatoriskt SAMT en stor DOS trädgård är den rätta medicinen !Du ska se att det ger sig sakta men säkert ! :) Varma kramar till dig och krya på dig !

    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Lider med dig, iglar kan vara envisa och plågsamma. Voltaren gel är underbar lindring i vissa lägen, så skönt att du kunde använda den i alla fall!
    Krya på dig, önskar dig en god jul och ett gott nytt år!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Det där låter inge vidare! Hoppas att du är på bättrings vägen och att ni blir friska till jul. Krya på er :)

    SvaraRadera
  11. Det lät inget vidare, hoppas du snart är bättre igen. Skönt att ha en massa härliga fina bilder på trädgården att frossa när allt känns visset inombords! Trädgård är verkligen läkande.
    God helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Men lilla Isa vad du råkar ut för. Mitt i allt elände så skriver du ändå så bra. Se nu till att bli frisk inför julen bara och fortsätt titta på en massa härliga läkande trädgårdsbilder.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga bilder. Drömde mig bort till sommaren. Ska nog sortera lite bland frön och fundera på vad som ska bli vintersådd. Tack för inspirationen!
    Kram och hoppas du blir bättre raskt!

    SvaraRadera
  14. Oj sicken resa! Krya på dig nu med allt och visst hjälper det att drömma om både en potager och blommor :)
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
  15. Låter inget vidare det du drabbats av :( Men underbart med en stöttande make och fin vårdpersonal. Härligt vackra bilder med färger som ger energi. Trädgårdens förmåga att läka är fantastisk :) Ta hand om dig! Kram Victoria

    SvaraRadera
  16. Men vad jobbigt!
    Vilken tur att du har en massa trädgårdsbilder som är soliga och varma.
    De ger energi ända till mig.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa