torsdag 8 oktober 2015

Rost och patina från sommarens besök



Makalös trädgårdsbutik

Tittade tillbaka på sommarens bilder och hittade en del från Makalösa blommor i Simrishamn. Det är en fantastisk butik som döljer sig bakom ett plank - när butiken är stängd kan man inte ens ana att den finns där. En stekhet sommardag fick den ett besök och eftersom jag tidigare visat en del rostiga ting fick rost och patina bli dagens tema.




Här kan man hitta rostiga marchallhållare och mycket annat roligt.




Så vackert med rostiga pelare med trädmotiv och sommarblommor på toppen i en skål med annorlunda form.




Tröttnar aldrig på rostiga krukor och detaljer i trädgården. Det rostiga är såå snyggt till grönskan.




Hög "vill-ha-faktor"

En annan butik med trädgårdsdesign som jag också besökte var hos Carina med bloggen " I vått och torrt". Hon har en fantastisk butik med hög "vill-ha-faktor". Här trängs verkligen prylarna överallt och man blir lätt hänförd - särskilt om man gillar grejer med patina och rost som många av oss gör!




Vad sägs om den här vackra "fågelburen" (tror den har ett annat franskt namn)? Här kan man snacka om snygg och tidlös design !




Och de vackra slitna fönsterluckorna som andas fransk bondromantik lång väg - hur kunde jag bara åka hem utan dom ?




Bortglömd i trädgårdssoffan

De slitna höga ljuslyktorna hade suttit som en smäck i växthuset och madonnan i samma stil bara älskar jag. När jag och Carina hade börjat prata med varandra så kunde vi liksom inte sluta för det visade sig att vi hade så mycket att prata om så till slut hade jag glömt allt vackert jag tittat på och var så uppfylld av vårt trevliga möte. Jag glömde t.o.m. bort maken som satt i trädgården och läste kvällstidningarna.

Först efter en och en halv timme kom jag på att tiden kanske hade sprungit iväg. Lätt panikartat hastade jag iväg och hittade en uttråkad make med en hög utlästa tidningar på bordet framför sig och då vågade jag inte knysta om allt vackert jag hittat - så det blev kvar!




Bakom det runda växthuset fanns dessa vackra trädgårdsstolar och lite längre bort (som jag aldrig fotade) en underbar liten fransk barnjärnsäng.




På golvet i Carinas runda växthus hade murrevan tagit över och brett ut sig precis som hos mig - hihi.




Paybacktime

Ett härligt bloggbesök en stekande het sommardag att tänka tillbaka på och minnas. Även om maken då och då påminner mig om paybacktime !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Vilka härliga inspirerande bilder! Måste ha varit ett toppenställe att besöka om du till och med glömde maken(fniss). Gillade de rostiga krukorna med träden, så fina de var!
    Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Men oj oj vad mycket fint! Lyktorna blev jag störtkär i, vill haaaaa!!!!

    SvaraRadera
  3. En härlig inspirations inlägg får jag då säga man blir alldeles prillig av allt som man skulle kunna ha både här och där. Här är köpstopp tills huset är klart så vi kan planera marken då du då ska jag leta prylar Abstinensen börjar göra sig påmind hihi.
    Ha det så gott och njut hösten
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Oj så mycket fint du hittade! Blev inspirerad att gå ut och ta ett tag i växthuset. Måste ju få i ordning det innan det är dags för de första glögg intagen där ute ;)

    SvaraRadera
  5. Så fina saker. Att vara trädgårdsfantast innebär att man också är samlare på antingen det ena eller det andra - jobbigt och härligt på samma gång! Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  6. I den första har jag inte varit och jag förstår inte varför jag inte varit där.
    Men hos Carina har jag varit. Hon har grejor hon. Fler krukor än mig tror jag.
    Nu känns det plötsligt att det är höst för man längtar redan till nästa sommar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Oj vad fint :) Visst är det vackert med rostiga detaljer i trädgården... Gillar kloten i olika storlekar! Hälsningar Victoria

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att jag inte är ute och åker runt så mycket !! Att hamna på ett sådant paradis blir lätt dyrt då man inte vill eller kan välja ;)

    Vilka härliga saker :D

    Underbar bukett i ditt förra inlägg :) Här finns inte längre så mycket att plocka in för nu har jag grävt upp dahliorna också !

    Trevlig helg !

    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Så mycket vackert! Såna ställen ska man helst besöka ensam haha.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Dejligt du ville dele denne paybacktime med os, for det er dog nogle helt fantastiske steder du har besøgt, den tur vil jeg godt nok gerne gøre efter for det er lige min stil :0)
    Jeg må afsted mod Sverige næste sommer ;0)
    God weekend og tusinde tak for dine tip.
    Mange hilsner
    Anita

    SvaraRadera
  11. Vilken inspiration du bjuder på! Det är verkligen läckert med rost blandat med grönska.
    Allt gott/ Milla

    SvaraRadera
  12. Tusen tack snälla Isa för fina ord och fina bilder! Det var så trevligt när du var här så tiden bara flög iväg!! Jag hoppas att din man inte blev alltför uttråkad av att vänta! Allt gott till dig!
    Kram Carina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa