lördag 18 juli 2015

Den nyplanterade levererar och ett livsviktigt program!



Lovande för framtiden !

Den nyplanterade rosenhäcken mot ruinen utanför växthuset har verkligen levererat i sommar. Jag trodde inte den skulle blomma första sommaren men den har verkligen varit överdådig. Den har ju inte blivit så hög än, men det ser lovande ut för framtiden och jag är jätteglad att den kom till. Vi har värsta lerjorden hos oss och ibland är den som betong att gräva i.

I går körde maken bort lerjorden som legat på en presenning bredvid växthuset och det blev många lass med den inhyrda släpvagnen innan allt var borta. Det är nästan svårt att förstå att allt var uppgrävt från rosenrabatten. Någon gång i höst eller nästa vår får vi ta nästa etapp i projektet - rabatt framför växthuset.




Digitalis lämnar snart in !

Det märks att sommaren avancerat framåt eller vad man skall kalla den här årstiden när Fingerborgsblommorna börjar sjunga på sista versen. Det kommer att bli tomt i ruinrabatten när hon lämnar in. Visserligen hoppas jag på rosorna skall kliva fram och ta sin rätta plats men hittills har dom tjurat vid ruinkanten och trots ordentlig vattning och godsaker har jag inte lyckats locka fram dom.



Livsresa som medberoende !

I dag har det blåst som attan här och jag har häckat i växthuset och lyssnat på dagens Sommar med Sanna Lundell. Sanna berättade om sin livsresa som medberoende och om hennes väg till läkning. Ett väldigt viktigt program om sådant vi annars sopar under mattan och inte pratar om. Ändå är det så många av oss som har någon nära oss som är beroende eller sjuk i någon psykisk sjukdom.

Under en smärtsam period i mitt liv för många år sedan fick jag styrka, förståelse och en ny gemenskap inom 12-stegsprogrammet. Jag använde Sinnesrobönen (som du hittar i högermarginalen) så mycket att jag trodde att jag skulle slita ut den. Som tur är tål den att slita på, liksom stegen i programmet och en ny framtid väntade på mig. Det var ingen lätt resa men ack så utvecklande och aha-rik.




Programmet som förändrar på djupet!

Det går att programmera om sig och göra andra val i livet om man är beredd att göra jobbet. Dessutom tror jag på att när man är redo för förändring på djupet av sin själ så dyker det upp människor i ens väg som hjälper och stöttar en. Det öppnar sig lösningar och man kan få budskap genom en bok man läser, något som någon säger eller bara genom att lyssna inåt.

12-stegsprogrammet finns över hela världen och på de flesta platser.  Det är ett alldeles fantastiskt program som man alltid kan återvända till och som dessutom innehåller andlighet. En andlighet som du själv väljer. Under min svåra tid var mötena med andra medberoende en livboj som höll mig över ytan. En stor kram till alla fantastiska människor jag mötte under den tiden och till alla som fortfarande kämpar därute !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner  !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Åh, Isa, så stark du är som berättar! Måste kännas underbart att bli hjälpt av detta program och att ha styrkan att kunna berätta. Vi som inget anar om det helvete som drabbar så många får insikt som vi behöver för att någorlunda förstå. Så skönt att du har kommit så långt och fått sån styrka under din livsresa. Och stödet runt dig är av stor vikt. Nu ska jag lyssna på Sannas program i efterskott.

    Stor kram till dig!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen ett rikt rosår i år. Det går att njuta dagen lång av alla underbara blommor och dofter. Visst är det underbart att det finns hjälp att få och inte alls så långt borta som många tror. Fint att få höra om dina upplevelser av en sorts hjälp. Det är viktigt att själv vara beredd att ta till sig den hjälpen som finns om det ska göra verkan.
    Önskar dig god fortsättning på den inslagna vägen du valt
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det är en fröjd att se bilderna på ditt vackra växthus och omgivningen runt omkring det. Så pyntat och fint överallt. Härligt när nya rabatter tar sig så fort, ser så fint ut. Det är ett tungt ämne du lyfter fram. Jag är själv dotter till en missbrukare och vet hur omgivningen drabbas, behovet av stöd och hjälp är stort. Om man inte får stöd kan det ge svallvågor i många generationer framåt. Ha en skön söndag/ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Tack för att du delar med dig av det svåra, skönt att någon vågar lyfta på locket till detta annars så tabubelagda ämne.
    Jag och mina (idag vuxna) barn har tyvärr fått uppleva en person i vår närhet som missbrukade både alkohol, pengar och förtroenden under många år.
    Idag är personen i fråga nykter både vad det gäller alkohol och spelmissbruk, detta tack vare 12-stegsmetoden.
    Det går framåt, men lögner, bruta förtroenden och svek gentemot sin omgivning under många år, tar sin lilla tid att bygga upp igen för personen i fråga, men det får liksom ta den tid det tar.
    Stor kram till dig!
    Och din trädgård ja.... Lika underbar som vanligt!
    Jenny

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa