måndag 25 maj 2015

Nu blommar de "okända"!



Letade upp mitt dåliga minne !

Nu har mina "okända" tulpaner slagit ut och jag måste säga att jag blev jättenöjd. Var tvungen att leta bakåt i mina inlägg från i höstas eftersom minnet svikit mig totalt när det gäller vilka tulpaner jag planterat. Vilken tur då att man bloggar och kan leta upp sitt dåliga minne. Fast inte vet jag om jag blev något klokare för det !

Den mörka tulpanen på bilden måste vara Royal Acres men liknar inte förebilden på förpackningen ett dugg. Den skulle vara mörklila och dubbel. Fast nu föredrar jag den faktiskt så som det blev och inte den på förpackningen så det blev ju bra ändå till slut.




Dessa skall tydligen var Foxtrot även kallad Angelique. Den blev ganska låg kan jag tycka även om stjälkarna är väldigt stadiga. Vacker färg med vackra kronblad.




Okänd skönhet ?

Fast det verkar som det smugit sig in en tredje sort också för det här är väl ingen Angelique ?
Ibland blir man inte klok på det här med tulpaner. Man sätter en sort och det kommer upp en helt annan. Den här är högre, har vit botten och inte lika många kronblad. Men vacker ändå. Och helt ok i rabatten.




Kanske kommer det en liten okänd syster till. Den knoppiga kanske är en helt annan sort eftersom den inte slagit ut ännu. Spännande !


Här är det nog Foxtrot/Angelique som precis har börjat slå ut.

Överraskande val !

När tulpanerna började komma upp blev jag ganska förvånad över hur jag valt att plantera dom. Förmodligen var det så att i oktober när tulpanerna skulle planteras var rabatterna så välfyllda att det var svårt att hitta "hål" att plantera dom i. Egentligen är det ju nu på våren som man skulle vilja plantera tulpanlökarna när man ser var man skulle kunna sätta dom innan grönskan breder ut sig.




Fotar "hål" !

Så i år har jag gått runt och fotograferat "hål" i rabatten så jag vet i höst var jag skall komplettera upp med tulpaner. Daggkåpan får helt enkelt maka lite på sig. För på våren finns det en hel del space runt plantorna. Där får det plats massor av tulpaner. Visst blir det 80-100 tulpanlökar att plantera i höst igen - fast nu kanske valet var dom ska sättas bättre och minnet klarare, hoppas kan man ju alltid!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Härliga tulpaner!
    Jag har gjort precis likadant, fotat "hål" i rabatterna nu på våren så jag kan komplettera med fler lökar till hösten.
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Smart idé att fylla hål i rabatterna med tulpaner, och att komma ihåg var de är genom att fota! Mina Angelique var nog mer lika din okända tulpan, fast var kortare som de du tror är Angelique... Ja de är lustiga de där tulpanerna, men så underbara!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Okända, men vacker. Bloggen är en utmärkt minnesbank.

    SvaraRadera
  4. Helt rätt det där med placering av tulpanlökar, svårt att klämma ned dem på hösten! Mycke fina tulpaner du har, lämgtar efter mina, undrar vad som blir :)
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  5. Det där syndromet känner jag igen. Här har jag fått helt andra än jag satte beror en del på att bilden är när den är ett tag gammal och inte nyutslagen Många varierar ju i färg med tiden.
    Vackra är de i alla fall alla som du har satt
    även om du inte tänkt dig det så
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Mjaäh, minne och minne. Det är väl trevligt att ha, men det är kul med överaskningar också. Intalar jag mig.
    Jättehärliga tulpaner hos dig!

    SvaraRadera
  7. Bra sätt att fota hålen. det ska jag också göra. Fast risken finns att det blir hål ändå p g a de fyrbenta. Fint med de rosa knubbiga,( vilka de nu är) mot de gula.
    Allt gott!
    Luna

    SvaraRadera
  8. Jag har också haft Angelique ett par gånger, en vacker tulpan! I år har jag testat lite nya sorter, men alla är inte i blom ännu. Jättevackert med dina tulpanfyllda rabatter! :)

    /Kitty

    SvaraRadera
  9. Åh, så vackra bilder på tulpaner! När det gäller färger på tulpaner så har jag ett verkligt mysterium även hemma hos mig. Jag har fått strimmiga tulpaner i min rabatt! Jag har absolut inget minne av att jag planterat dem, eller att de funnits där förut. 😳
    Det där med att fotografera rabatterna på våren är en väldigt god idé även för mig, för jag ser nu att mina färgkombinationer inte är helt lyckade 😁, lila, rött och rosa i en salig blandning.

    SvaraRadera
  10. Det blev fina tulpaner, trots att de inte är de du förväntade dig. Händer ofta att det inte ser ut som på förpackningen, eller i katalogen. Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  11. Hi hi, dom är för roliga tulpanerna! Jag sätter också en sort och upp kommer en annan färg än den jag satte, märkligt men spännande! Jättefina bilder du bjuder på som vanligt...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  12. Vad fina, översta bilden är bara helt underbar!!!

    SvaraRadera
  13. SÅÅ vackra dina okända är :)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  14. Vackra kombinationer! Känner igen det där med hål och brukar också försöka fota. När hösten sen kommer trevar jag ändå på måfå och rabatten känns omöjlig att orientera i med alla stora växter. Hoppas det går bättre för dig.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa