måndag 20 april 2015

Påskliljeäng med vackra kors på Boo kyrkogård!



Älskar stillheten på gamla kyrkogårdar !

I går tog vi en paus i trädgårderandet och åkte på en utflykt efter ett tips från en bloggvän,  Poppys Trädgård - tack snälla för tipset. Vi styrde kosan mot Boo kyrkogård där tusentals påskliljor blommar just nu. En fantastisk mäktig upplevelse. Måste säga att jag älskar att besöka gamla kyrkogårdar och den här blev direkt en kär favorit.




Eget påskliljecafé!

Nästa vecka (alltså den här veckan) är nog den sista veckan påskliljorna blommar trodde en man vi pratade med vid påskliljecafét som ligger strax intill. Så populärt är det att besöka kyrkan den här tiden att dom har öppnat ett eget café så länge påskliljorna blommar (öppet under helger).




Imponerande gravstenar !

Har aldrig sett så höga gravstenar tidigare eller så många vackra kors men så är det ju inte vem som helst som ligger här heller. Namnet Hamilton återkom på alla korsen och stenarna från 1700-talet och framåt. Dessutom är det en Hamilton som låtit bygga kyrkan från början.





Citronfjärilarna dansade runt oss !

Kombinationen med korsen, de höga stenarna, den vackra kyrkan och påskliljeängen skapade en magisk stämning och jag hade kunnat stanna hur länge som helst och strosat runt. Det var så rogivande och stilla. Och min favorit bland fjärilar - citronfjärilen dansade över ängen och följde oss tillbaka till bilen.



Kyrkan var under reparation och låst så vi kunde inte gå in och uppleva stämningen men den var vacker att se på utifrån också.




Just på den här sidan kyrkan samsades påskliljorna med mängder av vitsippor. Så vackert !




Årligt besök i fortsättningen !

Nu har jag fått ett nytt favoritställe att möta våren på. Ett ställe att tanka en dos andlighet på också. Kombinationen är fantastisk.  Du hittar en vägbeskrivning hos Poppys trädgårdsblogg om du bor i närheten och har möjlighet att besöka Boo kyrkogård - du har en magisk upplevelse framför dig - tro mig !

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Gillar också att strosa på kyrkogårdar läsa på stenar och bara känna friden och lugnet. Det behöver vi ibland i vår stressade värld.och att få komma från allt elände som finns överallt, en stilla stund i eftertanke och reflektion är inte så dumt..
    Verkligen ett fint ställe. Sak skriva upp på listan över fina platser att besöka.
    Ha en fin och skön vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt ställe! Där hade jag kunnat tänka mig en promenad.
    Hoppas allt är bra med dig och att du får en fin vårvecka

    SvaraRadera
  3. Jösses, vad vackert! Jag älskar kyrkogårdar, var på en igår men något påskliljehav fanns dock inte.

    SvaraRadera
  4. Så fint! Tack för tipset:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Oj, så vackert och visst andas dina bilder rofylldhet.
    Roligt när man hittar såna ställen.
    Allt gott och kram
    Anette

    SvaraRadera
  6. Så magiskt vackert...jag älskar också att kika in på kyrkogårdar, speciellt engelska!
    Jättefina bilder som vanligt, en sann fröjd att kika in till dig Isa!
    Nu ut i solen :)
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder Isa, man kan inte få nog av påskliljor och andra vårblommor så här års!
    Tack för glada tillrop hos mig även om det varit dödstyst en längre tid; NU finns det äntligen ett nytt blogginlägg och där kan du läsa varför det varit tyst! Förhoppningsvis är jag tillbaka i bloggvärlden nu! Och jag säger som jag brukar; på min att -göra -innan -jag- dör -lista finns det med att få besöka din trädgård! Blink blink, just saying!
    Kram från Växthusmadam

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa