lördag 18 april 2015

En liten bit i taget !



Nästa år - då skall jag tillämpa tipset !

Vilken härlig trädgårdsdag det har varit idag ! Redan när butikerna öppnade kl. 10 på förmiddagen åkte vi och köpte barkmull, kogödsel och P-jord till småttingarna. Armeringsjärn till nästa sänggavel är också inhandlade och skall behandlas.

Egentligen skulle jag vilja göra som Trädgårdsmästare Linda tipsade om vid en föreläsning i fjol på trädgårdsmässan här i stan om genvägar i trädgården. När man klipper ner alla perenner på våren tar man häcksaxen och klipper 5 cm i taget och låter klippet ligga kvar i landet sedan blandar man en säck barkmull med en halv säck kogödsel i skottkärran och öser uppe på klippet - då får man det snyggt i rabatten samtidigt som man jordförbättrar med klippet och gödslar.

Fast jag hade så mycket ogräs i perennrabatten så jag kunde inte tillämpa tipset i år. Jag fick klippa bort de vissna perennerna och rensa istället och snart, snart skall barkmullen med kogödseln på. Jag tar en liten bit i taget i trädgården och till slut blir jag klar - har ingen brådska utan tar det i min egen takt och på mina egna villkor, kroppen får bestämma.




Så idag har jag alternerat mellan att klippa ner allt i köksträdgården, plantera lite plantor och fixa lite ordning i oordningen efter vintern. Bara att det kommer in lite grönt och några blommor gör stor skillnad !





Lite kryddor fick också flytta in i dag. Rosmarin, oregano och timjan. Fast nätterna får nog tillbringas i växthuset än så länge.




Håller mig fortfarande enbart till zinkhinkar och zinkbaljor i köksträdgården. Och den här är så behändig med handtagen. Lagom rostig också !




Mellan varven har jag grävt lite på det nya projektet framför växthuset. En liten gräsruta i taget. Prioriterar där rosenhäcken skall vara och fantiserar om hur det skall se ut. Hittade massor med mask i varje grästuva och blev så lycklig - dom lade jag varsamt tillbaka i jorden !




Avslutar med ett bubblande bad !

Efter makens grillmiddag blir det nog ett varmt bubbelbad för en värkande kropp och en tidig kväll. Det är ju en trädgårdsdag i morgon också !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Var sak har sin tid. Som det heter. jag tar det också lugnt och njuter mellan passen det är bäst så.Annars skulle det inte vara kul alls.
    Du har så många fina platser hos dig. Den där muren gillar jag verkligen och det ska bli spännande att se hur häcken blir.
    Ha en fin och skönt vilande mellan varven i trädgården i morgon
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det och vad klok du är som låter kroppen bestämma takten. Jag försöker också tänka så mer och mer. Allt har sin tid och man ska göra det för sin njutnings skull!
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Har också börjat så smått, och har också (troligtvis mer än du har) ogräs i rabatterna. Så här rensas och klipps . . .

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga inspirerande bilder! De där penséerna är hur fina som helst, skulle verkligen vilja ha såna.

    Ha det fint,
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Vilket bra tips om klippet, jag klipper också men i hanterbara bitar som lättare går ner i skottkärran. Och sedan kör jag det till skogs, hur dumt är inte det. Du har så vackert i din trädgård grön av avund. Ha det fint i morron(idag)

    SvaraRadera
  6. Fina bilder!! Muren gillar jag verkligen:)
    Ja, en bit i taget var det....fortsätter också här.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Det är väldigt smart att låta klippet ligga kvar, så gör vi också. Det håller dessutom kvar fukten i jorden. Men vi lägger ingenting över renset (det skulle ta för lång tid) Knepet är att stå ut med att det ser ostädat ut till växterna täckt allt rens.
    Klokt att du varvar aktivitetena så kroppen orkar med. Det ser så fint ut i trädgården hos er! Här är det mest blåsigt och kallt särskilt när man är ledig.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  8. Jag gör som du. Låter kroppen säga till i vilken takt jag ska ta trädgården. Har haft värk i många år så jag har lärt mig att "lyssna". Avsluta dagen med bubbelbad är det bästa. Köpte oss en bubbelbalja förra året och det är min kropp otroligt tacksam för :)

    Ha en skön Söndag

    SvaraRadera
  9. Så fint hos dig, kul med nya projekt. Gillar dina arrangemang, ser mysigt ut, och en härlig färg på penséerna.
    Ha en skön söndag! Marika

    SvaraRadera
  10. Du lever som du lär... Din tid är nu, Isa!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Alltid så vackra bilder i din blogg, Isa. Mycket inspiration. Jag skulle vilja tipsa dig om att ta en tur till Boo gamla kyrka som omväxling till trädgårdsarbetet. Skriver om den idag och visar bilder på min blogg. En magisk plats. Naturligt shabby chic. Hoppas du hinner, kram Poppy

    SvaraRadera
  12. Ja jag vet...får alltid tänka till två gånger så jag inte sprider min kirskål!
    Den är jobbig som den är!
    Det har varit en skön söndag här på ön...
    Varm vårkram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Oj. Är det där att ta det lugnt? Jisses, vad du har legat i!
    Platsen utanför växthuset kommer att bli jättefin. Jag följer nyfiket såklart. :-)
    Ha det riktigt bra och vila kroppen!

    SvaraRadera
  14. Vilket otrologt vackert arrangemang du har gjort. Jag blir så inspireraf av dig - alltid! Kram och ha det bäst! Jag älskar vårbestyren - man kan gå emellan alla möjliga och mer eller minre jobbiga sktiviteter
    Pia

    SvaraRadera
  15. Såååå fint med alla grejer i trädgården. Gillar din symaskin med tillbehör! För mej är inte trädgård vara växter, utan det lilla extra med grejer som lyfter upp trädgården.
    Känner också värken i kroppen efter förra veckans trädgårdsarbete. Fast det är ju bara positivt!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa