torsdag 20 november 2014

Trädgårdsdrömmar och blomstrande allergi !




Allergisk mot vissa färger !

Jag gör som så många av oss just nu - bläddrar bland sommarens bilder - drömmer och planerar. På den här bilden från en regnig septemberdag fastnade den aprikosfärgade dahlian på bild - aprikos är annars en färg jag inte har i min trädgård - den kom liksom in av misstag - både den och knallröda dahlior i samma plantering.

Tänk att jag mådde lite illa varje gång jag gick förbi dom och när det var dags att gräva upp dahliaknölarna åkte dom helt sonika i komposten. Jag är en väldigt allergisk person och tydligen omfattar allergin nu även vissa färger - mitt känsloliv klarar inte av blandningen - i alla fall inte om den uppstår på "fel" ställe.




Milt, harmoniskt och lugnt vill jag ha det !

Den här färgskalan med inslag av rosa solhattar och rosor som inte hunnit börja blomma än när bilden togs mår jag bra av. Milt, harmoniskt och lugnt. Sen kan jag ha knallröd krasse eller tagetes i köksträdgården i mängder  och det går jättebra. Det är nog balansen tror jag som är avgörande. Rätt växt på rätt plats liksom.

Så i fortsättningen skall jag inte vara så rädd för att gräva upp de växter som inte platsar färgmässigt - dahliorna skulle jag naturligtvis ha grävt upp medsamma de började blomma i fel färg men att ta livet av något som lever känns så fel - känslolivet spökar igen.





Någon gång kanske den kommer att se ut så här !


I alla fall drömmer jag om när min klotpil från första bilden kommer att se ut som den här - och till nästa sommar skall jag dra upp klockranka i ljuvligt harmoniska nyanser som skall få klä in portalen (skymtar i bakgrunden på första bilden) till köksträdgården för oj vad den blommar överdådigt läänge - titta HÄR och HÄR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag håller med om att det går inte att slänga så länge det lever. Lättare när det över. Jag brukar plocka buketter om det är allt för galet.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen "fenomenet" man kan gå och reta sig och till och med lägga till andra växter för att "jämna" till det, istället för att ta bort det störande momentet.
    Men faktiskt tycker jag att alla dina bilder och kombinationer är jätte fina.
    Sån är jag! :)

    Drömma vidare...mysigt.
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  3. Det mesta är fint på rätt plats. Jag kan oxå störa mig på något som inte passar in, en färg som kom från vem vet var, men det är svårt att ta bort dem... Man hoppas de ska... Blåsa av eller något 😉

    SvaraRadera
  4. Hihihi nu blir jag full i skratt Då är jag allergisk mot dahlior hur de än ser ut. För det gillar inte jag.
    men jag tittar gärna på dom hods andra.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. danke für die inspirationen und einen schönen abend!!! lebe grüße von angie

    SvaraRadera
  6. Vitt och olika nyanser av grönt älskar jag i trädgården! :)

    SvaraRadera
  7. Ja visst är det så... jag har några orange liljor som jag verkligen stör mig på varje år. I bland händer det att jag helt enkelt klipper av dem!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  8. Fniss....ler igenkännande....här är en till som vill ha harmoni i trädgården....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Den syns, men kanskje ikke så bra med sart rosa....

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa