måndag 3 november 2014

Frosten tittade in och vände !



Seger varje gång jag tar mig till jobbet  !

För några dagar sedan var det frost i hela trädgården när jag vaknade - det var första morgonen jag cyklat till jobbet med både mössa OCH vantar. Jag saknade långkalsongerna och frös riktigt ordentligt,  men tyckte att det var lite väl tidigt att börja med dom redan nu.

Det var morgonen när jag cyklade förbi bilägare som febrilt skrapade rutorna och jag var glad att det var torrt på vägarna så det ännu inte hunnit blivit någon halka. Att sätta på vinterdäck på cykeln är inget jag ser fram emot för då får jag lägga på 10-15 minuter extra för att ta mig till jobbet - så trögt går det att cykla med vinterdäck ( i alla fall när snön kommit) !

-Yes, jag tog mig hit i dag med,  brukar jag tänka för mig själv varje gång jag tar mig uppför den lilla backen till parkeringen vid jobbet. Det blir oftast över en mil fram och tillbaka och för mig är det en seger varje gång!




Jag håller ut - ibland ända in i advent !

Växthuset låg där insvept i frostad imma på alla fönster och nästan alla pelargoner är redan inburna. De som står kvar är insvepta i fiberduk i väntan på plats i vinterförrådet. Det lilla silverpäronet framför växthuset har tappat alla sina blad och förberett sig för vintern. Nu måste jag snart plocka in alla textilier från växthuset även om det tar emot varje höst och jag håller ut ända in i det längsta - ibland ända in i advent !




Installationen får stå kvar tills den första snön kommer - sedan rasar det för mycket från växthustaket !




Fast i går hade vi 15 grader varmt här så det svänger verkligen vädermässigt - och fortfarande har jag inte fått ner de sista tulpanlökarna i jorden - får bli ett sista ryck idag när det fortfarande är varmt !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Godmorgon !
    Vilka underbara foton, älskar det rostiga!
    Är inte riktigt färdig med att göra trädgården klar för vintervila ännu, så några dagar med värme skulle sitta fint.
    Ha det gott!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  2. Beundransvärd är du som cyklar även i minusgrader! Vilken bra motion med en hel mil varje dag!

    Här hos mig är allt det utomhusliga undanplockat inför flytten, och det blir inga installationer på balkongen i år. Ser trist ut men jag tänker praktiskt, vem vill försöka plocka bort fastfruset tall- och granris i januari?

    Cykla lugnt och ta på dig yllekalsongerna!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. ihre dekoration ist sehr schön!!! danke für die bilder und inspirationen, einen schönen montag wünscht angie aus deutschland

    SvaraRadera
  4. Njutbara bilder. Gillar den grönblå färgen på krukorna, men det syns väl när man tittar in på min blogg.
    Ångrar att jag var lite snabb med att plocka in en del krukväxter, men vi brukar aldrig ha så lång mild höst. Hittills har det alltid varit ett par rejäla frostnätter före älgjakten som liksom satt punkt för växtligheten. Vackert är det förstås med frost och duktig är du som cyklar.
    Långallingar på!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Det är lite svårt att veta om det är höst vinter eller vår just nu tycker jag. Här är det bara lite för mycket regn, skulle visst bli snö på höglandet mot kvällen i morgon Usch, det får allt vänta ett tag till
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa