måndag 17 februari 2014

Loppisfynd, första blomningen och patinerade småvaser !



Botade abstinensen !

Har haft abstinens länge nu och under helgen var jag bara tvungen att åtgärda detta med ett loppisbesök på Tysslinge Möbler. Brukar alltid hitta något där och inte blev jag besviken den här gången heller.

Stod i och för sig länge och velade om jag skulle köpa den här lilla korgmöbeln men sedan föreställde jag mig den vitmålad med blommande pelargoner på övervåningen, krukor och lite annat smått och gott på undervåningen ståendes i växthuset bland alla andra korgmöbler och då fick den så klart hänga med hem.






Pelargonerna är doftpelargonen "Orange" som jag köpte som sticklingar från odla.nu förra våren. I vinter har dom stått på kontoret, växt till sig och skall snart planteras om. Det doftar underbart när man gnider lite på bladen och nu ser jag fram emot blomningen i korgmöbeln - skall bara måla den först !





Första blomningen !

I dag kom också dom små vaserna jag skickat efter från Charlotte med bloggen Trädgårdsflow och webbutik. Har sneglat på dom länge och nu slog jag till med sex stycken när det var halva priset.

Scannade av trädgården efter något som blommade och visst blommade Vintergrönan nu. Man blir så glad när man ser att det lyser blått där nere i landet även om dom inte är så många än. En klipptes av och fick flytta in i en av de nyanlända vaserna - så användbara och med precis lagom patina !

Hittade även snirkliga konsoller i gjutjärn till bra pris på loppiset - kommer bilder senare när dom kommit upp nere i växthuset.

Idag lyser solen och det är alldeles underbart ute - den värmer upp växthuset så nu skall jag gå ner och ta årets första fika där - livsandarna återvänder - äntligen!
Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Loppisar är ofta jättebra ställen att fynda till växter och trädgård. Jag kan också mycket lätt föreställa mig korgbordet i vitt och även i svart för den delen, särskilt inomhus.
    Keramikvaserna är ju bara sååå charmiga!
    Och så är jag ju lite avundsjuk på att din vintergröna blommar redan :)

    SvaraRadera
  2. Skønne, skønne vaser! Og kurvebordet bliver da helt sikkert fint med lidt maling. Jeg kender udmærket de der "loppis-abstinenser". Har selv været ude og dulme dem i dag :-)

    /Birgitte

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka vårkänslor du väcker! Ett verkligt fint korgbord du har hittat, och det skulle nog vara fint omålat också - men vitt är alltid rätt.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  4. Åh så härligt det ser ut. Vilket fynd! Loppisar är underbara.
    När jag hinner, åker jag till Erikshjälpen, både för att skänka och handla. Finns alltid fynd att göra, och så kommer mina egna barns urvuxna kläder och skor till användning igen.

    De små keramikkrusen är bedårande!

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  5. Jättefint korgbord! Kommer att bli så gulligt i ditt växthus! Och de små vaserna, helt i min ruffa smak:) Måste genast klicka mej in till hennes shop.

    Tänk idag blir det en solig dag till, hurra. Jag njuter i stora mått och känner livet i mej!!

    Solkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Fin korg med handtag, då kan du ju lätt bära den med dig med fikat ut på tomten när solen lyser.
    Härligt att kunna vara ute i växthusen igen, snart här i alla fall. solen försvann i natt så nu är det grå tillbaka,
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Hej, hej råkade kika in till dig. :)
    Oj så mycket vackert! Så fina bilder, har bara sett lite ännu, på mysiga sittplatser och lite om växthusbygget.
    Jag vart också med växthus 2010 :) , är underbart! :)
    Fina vaser och loppisfynd kan man inte vara utan!

    Vi ses mera, hej Ewa :)

    SvaraRadera
  8. Bra köp alltihop. Själv håller jag på och bantar ner vårt bohag i stan från 3 r o k till 2 r o k just nu så jag är inte köpsugen på någonting. För tillfället får jag väl tillägga.

    SvaraRadera
  9. Vad lustigt jag har också precis köpt små vaser från Charlotte.
    Visst är de fina.
    Jag har även haft en sådan korg som du köpt men se den har gjort sitt.
    Målade min vit och hade den ute.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Så fint! Det ser varmt, ombonat och mysigt ut.
    Och det låter fantastiskt med en fikastund i växthuset... Jag blir lite avundsjuk och vill genast gå ut i mitt glashus jag också. En fikastund i vårsoligt växthus - det är sannerligen en av årets bästa känslor i trädgården. :-)
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa