fredag 17 januari 2014

SVT svarar på kritiken om Trädgårdskampen!

"Tack för mail, länk och synpunkter

Själva är vi mycket nöjda med vår tv-serie Trädgårdskampen men ser även delar och detaljer som vi kunde gjort bättre. Vi tar också med oss alla tittares synpunkter, kritik och beröm till en ev ny omgång Trädgårdskampen. 

Viktigt att komma ihåg att vi har producerat ett tävlingsprogram i trädgårdsmiljö, inte en tv-serie om trädgård, växter och odlingstips.

Trädgårdsvärlden är stor och människor är olika. Vi vet att det finns en stor grupp människor som uppskattar även en annan typ av trädgårdsprogram än de traditionella. Inte minst visas det ju i antalet tittare på Trädgårdskampens premiär, vilket var ca 637 000.

Dessutom är det ju så att det tävlas, och har så gjort i decennier, i trädgård och trädgårdskompetens; Chelsea Flower Show, Malmö Garden Show mm. Liksom det i tidningar och web-sidor varje vår och sommar tävlas. Lägg därtill alla visningsträdgårdar som slår upp sina portar så generöst. Allt det här är såklart ett sätt att stolt visa upp allt det arbete man lagt ned.
Visst är trädgårdsarbete väldigt mycket avslappning och inspiration. Och visst lämpar sig ett trädgårdsprogram i tv för detsamma. Faktiskt är det så att få fritidsintressen har så många tv-program som trädgård.

En av Trädgårdskampens utgångspunkter är att hylla den mångfald som finns inom trädgårdsvärlden, att lyfta fram olika personligheter och attityder. Inte göra oss till talesmän för andra och säga vad man kan och inte kan göra när det gäller trädgård.
I tv-serien deltar tio kvinnor och män från hela landet som alla sätter sin prägel på de 70 kvm de ska använda. Ingen trädgård blir den andra lik.
Deltagarna tillsammans med juryn tillför trädgårdsvärlden erfarenheter och nytänkande på ett sätt som inte kunde gjorts annars. Just tävlingsmomenten med tidspress och givna förutsättningar tvingar fram nya lösningar och alternativa metoder.

Avslutningsvis. Bästa sättet att skaffa sig en riktig uppfattning om Trädgårdskampen är att följa serien under åtminstone ett par avsnitt till."

Många hälsningar
Mats Billberg Johansson, projektledare SVT

Läs gärna mitt svar som bloggare i nästa inlägg:
http://isastradgard.blogspot.se/2014/01/skrammande-okunskap-svt.html
Hälsningar/Isa

15 kommentarer:

Luna EK sa...

Vad bra, Isa, att du mejlade inlägget till SVT! Och att du fick svar var ännu bättre, så att vi är säkra på att de sett vår kritik.
I SVT.se egen 'Tittarservice Tyck till' undras det över varför ingen ansvarig svarar där.
Deras svar till dig var som kunde förväntas luddigt. Det är skillnad på tävling med god framförhållning eller rena underhållningsprogrammet. Att ens nämna engelska program eller Chelsea Flower Show som jämförelse är en skymf. Önskvärt vore om SVT kunde känna skyldighet att värna om kvalitet före populäritet. Det gäller inte bara denna sortens program utan många.
Mitt egna inlägg om ämnet hade besöksrekord och där finns också kommentar om att vilja underteckna en lista mot det oseriösa i upplägget av Trädgårdskampen.

Ha det bra Isa!
Kram Luna

Helena sa...

Varför kan de inte ta till sig kritik utan bara försvara sig?!
Kanske öppna upp för en förändring nästa säsong?
Nä de är som politiker erkänner aldrig utan bara går i försvar!
Suck....
Trädgård ska inte handla om stress punkt slut!Jag får allergiska utslag ;-)
KRAM från mig!

Nette sa...

Også jeg synes, at det er yderst positivt, at der i det mindste bliver svaret på kritikken.

Det er korrekt, at der findes mange slags mennesker, som selvklart har forskellig smag.

At sammenligne med blomstershows i England er dog ikke så klogt, for det har intet med hinanden at gøre. Det er faktisk så tosset, at jeg vil lade det emne ligge.

Hvis vi skal tale seertal, vil jeg i stedet påpege, at der nok er en årsag til, at f.eks. Gardners' World altid har haft så mange seere, og at programmet er solgt til flere europæiske lande.

Jeg lover dog at stille ind på de næste par programmer og se, om de er anderledes, end konceptet lyder som om.

Anonym sa...

Jag måste säga att jag mår riktigt dåligt när jag ser hur de stackarna kämpar för att välja växter på 5 min! För att ta ett exempel. Sedan kan jag inte för mitt liv begripa hur man kan bli utslagen efter ett enda försök. Det är ju inte särskilt uppmuntrande. Har man kämpat och gjort sitt bästa måste man väl få en rimlig chans att få stanna kvar. Kanske lyckas man bättre med nästa moment. Nej fy säger jag så dåligt detta är. Bort med sådana översittarfasoner.
Sylvia

lisashus sa...

Att tala om Chelsea Flowershow i sammanhanget avslöjar bara den grunda insikt man har i sammanhanget! Det går ju inte ens att ens jämföra!

Dom tar inte åt sej minsta lilla kritik från oss här, det är bara att konstatera: Att tävla på detta sätt är bara så dåligt och kommer så långt ifrån själva trädgårdskreativiteten som man kan komma!
Trist att SVT inte har mera känsla och professionalitet i ämnet! Det säjer en hel del om nivån i tänket!
Fy, vilket trist svar - uruselt!!!!!
Lisa

Solstrimmor sa...

"Viktigt att komma ihåg att vi har producerat ett tävlingsprogram i trädgårdsmiljö, inte en tv-serie om trädgård, växter och odlingstips."

Men hallå, det är ju precis det, tävlingsprogrammet, vi protesterar mot!

Tack för ditt engagemang Isa:)
Kramar från Eva-Mari

Anonym sa...

Om man inte gillar programmet kan man väl bara låta bli att titta.
Jag tycker att det verkar vara ett lovande program.
Jag anser att man behöver många olika sorter trädgårdsprogram och i min smak välkomnar jag allt som inte är trädgårdsonsdag( som jag då inte tittar på)

samson sa...

Usch vad trista de är,klart att de inte vill erkänna att de gjort ett misstag
här är adressen till svts sida på FaceBook https://www.facebook.com/sverigestelevision efter nästa program går vi in och säger vad vi tycker
kram
maggan

Nette sa...

@ Anonym overnfor som skriver: "Jag anser att man behöver många olika sorter trädgårdsprogram och i min smak välkomnar jag allt som inte är trädgårdsonsdag( som jag då inte tittar på)" vil jeg give hende helt ret. Med mindre programmet optager (er i stedet for) plads for "de andre" programmer ;-). Jeg har set det første program nu, og vil afgjort se flere, for det første var som jeg frygtede med det koncept. Programmet skal have en chance. Blot er hele MIN pointe, at der er et STORT, STORT behov for en anden type trädgårdsprogram. Ikke kun i Sverige.

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Hmm... ..jag upplever att svaret var tillräckligt tydligt. Det visar på att det finns flera synsätt; det ena inte mera rätt än det andra. Programmet får ju också många positiva reaktioner. Niklas Wahllöfs på DN till exempel.


Var och en får tycka som den vill. Men Let's Dance som bygger på samma tanke har gjort att jag som dansare fått 1) långt större kursutbud, 2) långt fler ställen att dansa på, 3) långt fler att dansa med. Så även om jag inte gillade programmet så har det totalt sett gjort oändligt mycket gott för oss som gillar att dansa. Detsamma kan ju faktiskt hända för trädgårdsvärlden. Men då kanske vi trädgårdsmänniskor ska pusha lite för programmet... Det kanske ska få vara en inkörsport, en introduktion för nyfikna som inte vågar eller som känner sig osäkra i andra sammanhang. Bara en tanke!

Villavägen 3 sa...

Jag tycker det var bra att du skrev in! urusel och jättetråkig idé av SVT, de kunde använt de där programledarna till något mycket mer intressant om du frågar mig. Jag är personligen lite orolig att det inte blir någon ny säsong av Trädgårdstoppen eftersom Englund verkar varit upptagen med det här istället.

livetpålandet sa...

Här tycker jag att man går lite vilse faktiskt. Att de gör ett tävlingsprogram med trädgårdstema är ju inget konstigare än att de gör det med mat eller annat som människor till vardags njuter av att utföra.Själv ogillar jag hela konceptet med dessa utslagningstävlingar som jag tycker har gjort sitt i tv utbudet, men att protestera i inlägg till SVT för att det inte är ett konstruktivt trädgårdsprogram känns ju lite missriktat... Man får ju välja att titta eller inte titta. Jag tycker om att laga mat men jag tycker inte om alla matprogram.Då tittar jag på dem jag gillar.
Och sen är ju deras svar helt korrekt och inte ett försvar mot kritik. Rakt och enkelt förklara de att det är ett underhållnings program i trädgårdsmiljö och inte ett trädgårdsprogram!Det kommer säkert andra program som är mer riktade på trädgård, det ena behöver ju inte utesluta det andra...//Annica

samson sa...

hej igen
jag vet inte om du kollat på AoTrädgårds forum men SvT´s Mats Billberg har inte ens klarat av att skriva personliga svar utan har kopigerat och skickat samma brev till dej som han har svarat tidningens läsare med
DÅLIGT DÅLIGT gjort av han
kram
maggan

Kristinas oas sa...

Jag vidhåller min högst personliga åsikt - jag har inget emot programledarna, deltagarna eller att man tävlar - men jag vill ha ett renodlat kunskapsprogram om trädgård också.
Sedan kan jag inte låta bli att lyfta ett förvånat ögonbryn över den här raden "Faktiskt är det så att få fritidsintressen har så många tv-program som trädgård." Minsann. Intressant, vilka program i svensk television tänker han då på? Nån som kan upplysa mig om vad det är jag har missat?
Kram Kristina (som tycker det var bra att du klistrade in svaret)

Anonym sa...

jag tykte veldit myke om trädgåds kampen för at jag elskar trädgådar. men det jag tykte va oretvist va på finalen då det var so myke fysiska hinder man skule kuna klara, dom var ju en man & en kvina som tävlade & men är oftast starkare & har en anulaundare krop en kvinor derför tyker jag at man bode ha jot det lite letare för kvinan & jot det lite mer om trädgådar.
Mvh Et ban på 11 år