tisdag 14 januari 2014

Kan man tävla i trädgård ?


Foto SVT


Har man inte då förlorat själva essensen i det som trädgård handlar om ( i alla fall är det så för mig) - att skapa något utifrån sig själv som man själv tycker om !

Trädgård skall vara feelgood helt utan prestation tycker jag . En hållplats att bara tanka kraft på utan stress där allt får ta den tid det tar. Min lilla må-bra-plätt på jorden där jag kan skapa precis som jag själv vill.

Att se deltagarna i Trädgårdskampen som startade på SVT idag,  stressa runt för att skapa en perennarabatt på bara 3 timmar som sedan skulle bedömas av trädgårdsprofilerna gav mig en besk smak i munnen och kickade igång stresshormonerna i blodomloppet samtidigt som jag led med de deltagare som inte klarade att prestera under tidspressen.

Dokusåpor där någon hela tiden blir utslagen fick jag nog av för flera år sedan, det var det sista jag hade väntat mig när jag slog på TV i kväll. Jag min naiva varelse trodde innan programmet att alla skulle vara kvar till slutet och sedan skulle man kora en vinnare bland alla som kämpat, anlagt och skapat sin lilla plätt.

Tänk om alla tillsammans istället hade skapat en trädgård från grunden under ledning av all samlad trädgårdskunskap som  trion Gunnel Carlsson, Peter Englander och Hannu Sarenström besitter, vilket program det hade kunnat blivit!

Vad tycker du ? Kan man tävla i trädgård ? Det skulle vara roligt att höra vad ni andra tycker för jag förstår ju att det finns olika uppfattningar om programmet!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

36 kommentarer:

Annika Christensen sa...

God kväll?
Ja vad skall man säga?
Så stressigt!
Ja tänk om de tillsammans kunde skapa något i harmoniskt tempo.
Det hade varit kul att titta på.
Kram till dig från mig
Annika

Livet på solsidan sa...

Jag tittade också på programmet ikväll. Själva tävlingsmomentet är ok tycker jag eftersom det ger driv åt programmet, men jag tycker inte att någon skulle behöva åka ut. Kanske kan just tävlingsmomentet också locka tittare som inte är trädgårdsnördar.

Själv hade jag garanterat blivit tokstressad över tidspressen och förmodligen hade jag inte hunnit få ner en endaste planta i jorden ;)

Ett program likt det du beskriver hade varit ett toppenprogram! Du får tipsa SVT :) Se så. Mejla dem nu!

Kram Tamara

Solstrimmor sa...

Men precis detsamma tycker jag! Jag fick så ont i magen bara efter en halvtimme! Jag blev riktigt ledsen!! Nu för tiden är det bara tävlingar i allt. Att anlägga en trädgård på tid... nej, den ska precis som du skriver Isa, skapas med känsla och glädje... feel-good!

Jag vet inte om jag vill se fortsättningen faktiskt...

Kramar från Eva-Mari

hagen vår sa...

Hei! Det jeg savner aller mest er hageopplevelse og å lære noe. Dette var pes. Å lete etter navnet sitt i en høystakk! Hvorfor?
Kanskje det blir bedre både for dem som deltar og for oss.
Anne

Anonym sa...

Trams, klart man kan tävla i trädgård… Superbra program ju!

Kristinas oas sa...

Ja, vad ska man säga? Jag ska kolla något program till innan jag ger upp. Mest ledsen blir jag vid tanken på vad dessa tre fantastiska trädgårdsmänniskor hade kunnat skapa tillsammans.
Tänk om Gunnel 6 co hade byggt upp en trädgård från grunden och berättat vad de gjorde och varför? Vilket program hade inte det blivit?! Varför tror svt att vi inte vill ha kunskaps-tv om trädgård?
Vi får frossa i engelska trädgårdsprogram på youtube i stället, det ger mer ro för själen och stressnivåerna hos oss som tittar.
Kram Kristina

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag kände precis detsamma :-( Jag kan ärligt inte förstå hur dessa tre vettiga trädgårdsmänniskor kunde gå med på detta koncept!? Vem tyckte det här med utröstning var en BRA idé? Dessutom hade jag gärna sett mer av vad de planterat och hur de tänkt, det var väldigt hastigt när det kom till växterna. Jag kommer antagligen att se fortsättningen för jag vill se hur odlingsplättarna utvecklar sig från plan till färdig trädgård, bara för sorgligt att man inte får se hur Dick och alla de andra som kommer att åka ut hade kunnat prestera med lite mer tid i programmet. SNYFT, jag har LÄNGTAT efter nya trädgårdsprogram!

Helena sa...

Håller med dig ISA. Jag kände mig stressad efteråt hade lite puls... det drog igång nått som jag inte vill känna i trädgårdssammanhang.
Jag kommer titta vidare ett par avsnitt till då jag tyckte deltagarna var helsköna :)
Hoppas det blir lugnare tempo o att jag får inspiration av programmet.
KRAM från mig!


Tiger sa...

Håller med dig! Jag såg bara slutet av programmet, men det kändes inte som att jag missade något av värde. Var tveksam till programmets idé när jag såg att det skulle komma på SVT. Varför tävla? Varför inte bara ge oss trädgårdsinspiration och samtidigt förmedla kunskap? Olika trädgårdsprojekt eller att anlägga en trädgård, ändra en befintlig trädgård m.m. vore mycket intressantare.

Trädgårdshälsningar
Elisabet

Luna ek sa...

Jag var också tvungen att göra ett inlägg ikväll med tummen ned för trädgårdskampen.
Det var ett sressigt kalkonprogram. Inte vad vi svältfödda på bra trädgårdsprogram vill ha . Gav noll inspiration och bara lite kunskap.
Viktigt att våra åsikter kommer fram här.
Kram Luna

Luna ek sa...

Jag var också tvungen att göra ett inlägg ikväll med tummen ned för trädgårdskampen.
Det var ett sressigt kalkonprogram. Inte vad vi svältfödda på bra trädgårdsprogram vill ha . Gav noll inspiration och bara lite kunskap.
Viktigt att våra åsikter kommer fram här.
Kram Luna

Ninnis sa...

Tycker också att upplägget kunde varit ett annat med olika deltävlingar under vägen som deras lilla plätt planterades och i slutet bedöma helheten hos alla....ingen som åker ut....trädgård ska njutas i och avnjutas.....=)

Kram Ninni

Carina sa...

Jag har förstått att det inte var något bra program....ska titta på reprisen idag tänkte jag, igår blev det bygglov istället eftersom herr+n i huset var hemma.....jag trodde inte när jag läste om det att det skulle vara utslagning utan att det var en som skulle koras som vinnare på slutet, så var det alltså inte? Blir intressant att se och om det är på det viset, njae då vet jag inte om jag vill fortsätta titta....tycker nämligen precis som du att i trädgården ska man trivas och saker ska få ta precis den tid som behövs utan stress och jäkt.

Trädgårdstid sa...

Jag missade programmet men det låter inte som att det var någon stor förlust... Jag håller absolut med om hur du tänker Isa, stress och trädgård hänger inte ihop. Ännu ett mediokert svenskt trädgårdsprogram med andra ord...
Kram
Elin
P.S. Jag har länkat till din blogg i mitt senaste inlägg där jag ger bort pionvallmofrön, eftersom vissa av fröerna kommer från plantor som i sin tur kommer från dina frön!

lisashus sa...

Jag håller med - alldeles för stressigt och onaturligt! Inget utrymme för kreativitet!
Löjligt att göra saker på TID!
Så mycket man skulle få lära sej om de tillsammans skapade en helhet, precis som du säjer...!
Lisa

Nette sa...

Jeg har ikke set programmet, men hvis konceptet er, at man skal konkurrere og lave en rabat på kort tid, har jeg heller ikke lyst til at se det.

Jeg giver dig HELT ret i, at det med at dyrke have, er noget HELT andet. Suk.

Henrik sa...

Et fuldstændig misforstået koncept. Haven drejer sig om nydelse og skaberlyst, ikke præstation og tvang på tid. Selve essensen af haven er jo "slow food" versus "fast food", jeg vælger det første.
Henrik

Catarina sa...

Jag hade sett framemot programmet och tyckte att det var synd att det sändes samtidigt som Bygglov :) hade väl inte riktigt hängt med där när reklam gjordes för trädgårdsprogrammet, annat än att det var tio tävlande som skulle tävla med "sina" trädgårdar. Och där såg jag ju förstås en chans, att få komma in i tio helt fantastiska trädgårdar runtom i Sverige. Tävlingsmomentet såg jag däremot inte som något plus. Man kan inte tävla i något som är så personligt som trädgården.
Här i Finland har det just gått ett program på finska som översatt blir "Finlands vackraste hem". Där fick man följa med in i 30 helt olika, men helt fantastiska hem. Och det var ju hur intressant som helst. Men slutligen skulle en vinnare utses som då ansågs ha det finaste hemmet. Och det var lite märkligt, för vem annan än den som huserar i trädgården eller bor i huset kan säga om det är finast. För mig är hus och trädgård så mycket mer än ytan,... så för mig var trädgårdsprogrammet en ren besvikelse :(
Men din trädgård och dina vackra bilder får jag aldrig nog av :)
Ha det bra!

Kerstin sa...

Kan inte annat än att hålla med dig! Att tävla i trädgård så som man gör i tex Trädgårdstoppen tycker jag redan är lite emot vad trädgård handlar om för mig, men ska man göra det till ett tv-program kan jag köpa att man får ha med sådana inslag. Men tidspressen och eleminering?! Förutom att det känns helt fel i trädgårdssammanhang, kommer vi ju inte ens få se 10 fina färdiga trädgårdar...

Jag tyckte att det var lite skumt hur de introducerade programmet där de sa att det ju i sig är lite konstigt upplägg, men att nybörjare nog kunde lära sig mycket. Att få lära sig att stressa fram en trådgård, nej tack! Det är väl det sista budskapet man borde förmedla.

Och synd att Dick åkte ut. Jag hade hoppats att iallafall få se några av hans köttätande växter om jag bara härdade ut till slutet av programmet...

Är det förresten någon som vet var plottarna finns och om de finns kvar? Verkar vara här hos oss i byn och det skulle vara lite kul att se hur de ser ut efter ett år när de har mognat lite. :-)

Anonym sa...

Här kommer en till som håller med dig. Om det tvunget måste vara tävling så tävla om den vackraste eller vad det vara månde. Man blir bara så trött på alla dessa utslagstävlingarna. Troligen är det väl tv som inte vill betala för några andra program. Stressigt och trist trots att det kunde blivit toppen med dessa fantastiska trädgårdspersonligheter. Med vänlig hälsning Pia

Ina sa...

Hvor er det befriende at se dit indlæg. jeg så det annonceret i programoversigten i går, og tænkte at jeg gider ikke alle de konkurrencer, og hvorfor skal de nu ødelægge haveglæden. Jeg så det ikke og kommer heller ikke til det selv om jeg holder meget af svenske haveprogrammer

Anonym sa...

Nu, da idiotien for alvor har bredt sig til haveprogrammerne også i svensk TV, er jeg ekstra glad for, at jeg har en hel masse videoer liggende af gode, ærlige haveprogrammer fra den sidste halve snes år, både svenske, danske og engelske.
Happy Gardening ?
Jytte
www.danishknitdesign.com

blompia sa...

Ja, Isa, det var en sjuk tidspress, som störde mig mest! Fem minuter för att välja perenner är ju alldeles rubbat!
Och sen denna stress med planteringen, jag förstår inte vad det har med trädgårdskunskap att göra. Och inget lärde man sig, det var bara en frustration.

Ha det bäst,
Kram
Pia

blompia sa...

Ja, Isa, det var en sjuk tidspress, som störde mig mest! Fem minuter för att välja perenner är ju alldeles rubbat!
Och sen denna stress med planteringen, jag förstår inte vad det har med trädgårdskunskap att göra. Och inget lärde man sig, det var bara en frustration.

Ha det bäst,
Kram
Pia

Tant Otteskrufv sa...

Det som störde mig mest var den hårda tonen från programledarna vid "bedömningarna". Jag tycker det var för mycket besserwisserstämning när de tråkade de som inte visste eller kunde.Jag vill tro att trädgårderare är ödmjuka, kamratliga och hellre påpekar vänligt att det finns fler sätt att göra saker på än tillrättavisar och dömer ut.Jag kommer inte att titta på fler avsnitt. Den tiden lägger jag hellre här :)

Inger Marie sa...

Ja..jeg må si meg enig som alle de andre her...dette gav en dårlig følelse og ødeleggende for hagegleden...at de tre proffe og dyktige menneskene kan bli med på et slikt opplegg...er meg helt uforståelig.
Tror også de har tenkt en slik variat i Norge også...dessverre.

Marianne sa...

jag blir orolig för den övergivna lotten...hur tänker man att det ska vara med den i slutet av programserien? annars är man tacksam för alla trädgårdsprogram som visas så här års, design avsnittet var spännande och hur de planerat in funktionerna i odlingsytan.

JennieS sa...

Håller med till fullo. Jag orkade bara titta en stund, tyckte det var pinsamt dåligt. Förstår inte heller vem målgruppen för programmet är. Jag har två program kvar att se på svt/play med Monty. DET ser jag fram emot! :D

Hällan sa...

Total flopp!
Blev erbjuden att vara med på casting för programmet men tyckte det lät lika illa som det sedan visade sig vara och tackade nej direkt. Tävla i trädgård? nej tack säger jag. Ditt upplägg lät mycket bättre!
Ha det bra!
Ulrika

samson sa...

Jag håller åxå med, jag som hade väntat och längtat så efter ett trädgårdsprogram i tv,blev så besviken och stressad,som någon skrev varför denna utslagnig som känns så gamalmodig, nu får man ju inte se 10st olika trädgårdar,hade varit intressant att få se hur olika deltagarna utformade sin trädgård ,då hade man ju kunnat få lite olika tips.
man hade väl kunnat gjort en bedömning efter varje moment och lagt in lite kunskaps frågor
kram
maggan

Växthusmadam sa...

Jag är ju som du, att jag tycker att trädgården är min terapi och mitt livselixir. Vad andra tycker om min trädgård spelar ingen roll för JAG tycker om den! Där får tankar ta tid och själen komma i kapp och jag får förlora mig i min egen tidlöshet där dag övergår i kväll utan att jag ens märkt hur....

Ingrid sa...

Ja, kan bara hålla med! Jag hade spelat in programmet och sparat det tills jag riktigt kunde njuta av det.
Inte var det mycket att njuta av... Kanske blir bättre så småningom. Men allt går ju alltför snabbt; ingen hinner tänka eller planera eller njuta av processen.
Detta var en stor besvikelse!

susanne sa...

Nu har jag tittat och ja det må jag säga att stressigt var det. Både för deltagarna och för mig som tittare. Välj växter på fem minuter, spring och hämta, spring till skottkärran, rita snabbt inte undra på att det inte blev så bra. Nej jag håller med dig om att det måste få ta tid. De kan väl klippa i programmet i alla fall om det blir långt. Hade varit mer intressant att få höra deltagarnas tankar om sina växtval och anläggningstankar! /Suanne

susanne sa...

Nu har jag tittat och ja det må jag säga att stressigt var det. Både för deltagarna och för mig som tittare. Välj växter på fem minuter, spring och hämta, spring till skottkärran, rita snabbt inte undra på att det inte blev så bra. Nej jag håller med dig om att det måste få ta tid. De kan väl klippa i programmet i alla fall om det blir långt. Hade varit mer intressant att få höra deltagarnas tankar om sina växtval och anläggningstankar! /Suanne

Julia sa...

Ha estado un regalo el visitar tu bloc, te invito visitar el mio y si te gusta espero que te hagas seguidora.
Elracodeldetall.blogspot.com

Ellan sa...

Ja jisses... maken klarade bara femton minuter, sedan gick han. Själv såg jag hela programmet och satt hela tiden och hoppades att det skulle bli bra. Dessvärre blev det inte det och jag tycker att det var en helt värdelös timma framför tv:n.
Jag frossar i Alan Titchmarch på youtube istället och drömmer mig bort bland hans cottage gardens.

Mycket bra idé att vända sig till svt med våra kommentarer!

Må så gott och tack för trevlig läsning på din blogg