torsdag 21 november 2013

När man är sugen på något gott !



Fullproppade med nyttigheter !

När man är sugen på något gott men vill äta lite nyttigare än saker baserade på socker, vitt mjöl och transfetter passar de här rawfoodbollarna perfekt  - supergoda och fullproppade med nyttigheter !

Rawfood chokladbollar

  • 1 dl mandlar
  • 1 dl pumpakärnor
  • ½ dl sesamfrön
  • ½ dl russin
  • 10 torkade aprikoser
  • 10 färska dadlar
  • 2 msk kallt kaffe
  • 2 msk kakao
Blanda allt i en matberedare och kör i ihop till en kladdig deg som du kan forma till små chokladbollar.
Ställ kallt i kylskåp. 
Ät och NJUT !

Jag hoppade över kaffet eftersom jag är teedrickare och inte hade något kallt kaffe, men dom blev väldigt goda ändå med en god och stark kakao. Kakaon köper jag i världsbutiken som säljer ekologisk kakaoblandning från småbönder i Peru & Dominikanska republiken - den har en väldigt god smak från fruktiga och aromatiska kakaobönor. Dessutom gynnar man småbönderna genom sitt köp !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner i novembermörkret !
Kram/Isa

6 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Det så sundt og godt ut , de skal jeg prøve ! Fin dag til deg !

Gunborg Uhno sa...

Måste jag prova låter så gott.
MVH/Gunsan

Luna Ek sa...

Sådant godis brukar vara det godaste. Fattar inte varför det inte finns mer att köpa av här. I många andra länder hittar man rawfood tilltugg lätt, som platta inslagna kakor eller godis t o m vid kassorna.
Tack för receptet och påminnelsen.
Kram Luna

Meta sa...

Bra tips. Ha en fin dag Prövar allt som man kan ha annat än animaliskt fett och mjölk i på grund av allergier.
kram Meta

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums, älskar sådana "nöt- och fruktbollar", som jag kallar dom :) perfekt mellis eller gottis!

Poppys trädgårdsblogg sa...

Åh ser jättegoda ut. Undrar om man kan byta ut mandeln mot solroskärnor. Jag är allergisk mot mandel o en massa nötter tyvärr.
Och Isa, om du går in och delar något gott pajrecept på min blogg blir jag jätteglad!