torsdag 5 september 2013

Sjöparkens växthus och biljett till Hannu !



Nytt växthuskomplex på 1.600kvm!

I går tog jag och maken en liten utflykt i det vackra vädret. Bilen styrdes till Kumla för att först hämta beställd biljett till Hannu Sarenströms föreläsning "Lundens skugga" nästa vecka. Nu var det några år sedan jag senast lyssnade till Hannu och det skall verkligen bli jätteroligt att få göra det igen .... större inspiratör finns inte !

Dessutom kommer föreläsningen att äga rum i Sjöparkens växthus .. ett oerhört vackert nybyggt växthuskomplex på 1.600 kvm med egen konstgjord sjö och strövområden.



Samma sorts material överallt !

I växthuset finns två orangerier, en på varje sida, som är inredda i samma sorts material som genomsyrar hela anläggningen såsom tegelväggar, betongmöbler, ljust träslag i pallar och bänkar och ljusa terrakottakrukor med grön växtlighet. Det här orangeriet kallas Citrusrummet och det doftade underbart !




Närodlat i restaurangen !

Här odlas det kryddor i krukor och så småningom när allt kommit i gång skall det även odlas grönsaker som skall användas i restaurangen "Goda rum" där man strävar efter att använda så närproducerat och säsongsbetonat som möjligt.

Vi tog en fika i caféet och satt i utemöblerna på baksidan med utsikt över sjön - jättemysigt även om det drog lite i skuggan. Tyvärr tog jag ingen bild från den sidan.




Så snyggt inrett med de ljusa terrakottakrukorna liggande i vitmålade äppellådor bakom ett draperi av murgröna !




Vattenkannor i träden och en klotpil att hämta !

Framför växthuset såg det ut som man förberett för stora planteringar och det låg lådor med lavendel överallt - så kanske möts man av lavendelodlingar nästa år ! Dessutom satsar man på barnen läste jag på en anslagstavla. Det planeras odlingar och hemlig trädgård där vattenkannor kommer att hängas i träden så alla små besökare kan vara med och vattna. Illustrationerna var inspirerade av Findus och Pettson.

Ett underbart ställe som jag kommer att återvända till många gånger - så roligt när man hittar ett nytt smultronställe!

Vi hann med en plantskola också (Östansjö plantskola) - där jag hittade en klotpil till halva priset. Har funderat på en klotpil hela sommaren och nu var det alltså läge att slå till. Den var för lång för att få in i bilen så det blir till att återvända under helgen med släp för att hämta hem dyrgripen - kanske blir det fler träd för allt var till halva priset. Och är det något som behövs i min trädgård så är det träd!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


5 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig plats?! Jag var där under studiebesöket med klassen härom veckan. En av våra lärare är lite inblandad i anläggningen av utemiljön. Jag tror det kommer att bli läckert när det är uppväxt och klart. Oerhört smaskig lunch åt vi också, och jag blixtförälskade mig i krukorna som tyvärr bara säljs vid enstaka tillfällen... Klurade dock ut att det var en man från Arboga, och där har jag släkt - hmmm, hur går jag vidare med det då ;). Klotpil är tacksam, snabbväxande och med lite sirlig och böljande form. Kommer bli fint hos dig! Jag har börjat stamma upp min lite, och jag gillar utrymmet som blir därunder :). // Solig höstkram Marie

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket fantastiskt ställe. Ser supermysigt ut.

    Den föreläsningen med Hannu skulle jag vilja lyssna på.
    Önskar jag bodde närmare.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Den föreläsningen hade man ju absolut velat lyssna på! Gillade Hannus bok om lunden. Berätta gärna lite om vad han sa och tipsade om för oss som inte har en chans att komma och lyssna. Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Tänka sig att en kommun storsatsar så. Måste absolut ta en sväng förbi någon gång! Och så kallar de Enköping för trädgårdskommun...opp till bevis :)

    SvaraRadera
  5. Tack för "rundturen"!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa