onsdag 11 september 2013

Etüde - en rosdam med attityd !



Istället för Ola Fiskare !

När vi åkte hem från Österlen i somras stannade vi till vid Kiviks plantskola för att kolla en sista gång om dom möjligen hade Ola Fiskare. Det hade dom inte så istället köpte jag med 2 st Etüde.

Dom placerades i baksätet fastankrade i bilbältet ... det var den enda plats som fanns kvar (kvar och kvar förresten... maken fick packa om hela bilen för att få plats med damerna!) eftersom vi hade så mycket plantor med oss hem !




Nästan skamlös intensiv rosa färg !

Rosorna placerades vid framsidan av ruinen ... en på varje sida om gluggen. Den första blomningen var snabbt över - värme och framförallt vinden gjorde att man inte hann med att njuta av henne.

Nu har rosen remonterat och lyser i en nästan skamlös intensiv rosa färg som jag tror blir snygg till de grå stenarna i ruinbygget. Den här damen är snabbväxande och kan slänga ut 1,5 m långa rosskott under en sommar ... vilket jag hoppas att hon skall göra nästa sommar när hon etablerat sig. Dessutom tror jag att hon gör sig väldigt bra i vas som snittros !





Äntligen ska ruinen bli rosklädd !

Här håller vi på och gräver upp ett nytt land i juli framför ruinen för att plantera rosorna. Hit skall också lite andra rosor flyttas - bara dom inte kolliderar färgmässigt med den skamlösa !

Sedan tänkte jag fylla upp med stäppsalvia och lite nävor. Kanske fortsätter landet längre mot växthuset och väver in klotpilen också som står på planteringstur.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. En kjempefin rose og hvilken farge mot muren... Fint altså!!

    SvaraRadera
  2. Så din make åkte omkring med två skamlösa damer i bilen. Då var det ju tur att du var med ock kunde hålla ett öga på saker och ting! ;-)
    Det blir jättefint mot muren!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Älskar Etude! Det är min absoluta favorit ros!! Tillsammans med lavendel är den gudomligt vacker. Ser inget skamlöst alls i henne!Och silvertonen i kronbladen är fantastisk!//Annica

    SvaraRadera
  4. Väldigt vacker mot ruinen! Och det där att ha bilen full med växter låter väldigt bekant.
    /Katarina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa