söndag 28 juli 2013

Dags för lavendelolja !



Lavendeln gillar den här torra sommaren !

Nu har jag äntligen satt på en sats med lavendelolja - aldrig har lavendelhäcken på framsidan varit så bred och härligt doftande som i år - denna torra, varma sommar !

Receptet kommer från Drömhem och Trädgård och ett reportage om lavendelfälten på Österlenkryddor.




Lavendelolja

Fyll en syltburk med lavendelblommor. Häll på olja. Använd en vegetabilisk olja som inte har så stark smak. Jag använde rapsolja. Det är viktigt att oljan täcker blommorna helt. Sticker EN blomma upp ovanför oljan möglar allt.

Sätt lock på burken och ställ den på ett varmt ställe. Ett soligt fönster är bra. Låt den stå en månad. Vänd den upp och ned då och då.

Sila oljan genom ett kaffefilter. Häll upp den på en ren vacker glasflaska.

Lavendeloljan är så pass mild att den går att använda direkt på huden - en liten sprayflaska med lavendelolja kanske inte är så dumt.  Några droppar lavendelolja i badvattnet ökar också genomströmningen i huden.

Så nu ser jag fram emot det färdiga resultatet i augusti - och bad i vinter med lavendeldoft !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


7 kommentarer:

  1. Det høres ut som en god ide. Tenk å bade med litt hjemmelaget lavendelolje, mmmmm!! SÅ mye fint ellers også, har tittet litt på de seneste innleggene dine!!

    SvaraRadera
  2. Ohh vilket bra tips. Det skall göra nästa år för i år frös nästan all min lavendel bort. Bara en smal häck i år så jag är lite snål med att skörda.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Lyckliga du som har en hel lavendelhäck! Och tänk så roligt att göra sin egen lavendelolja:)

    Må gott i sommaren!
    Kramar Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Ojojoj... vad jag saknar min lavendel som frusit bort, jag planterade några nya som fåglarna inte kan låta bli!!! Så spännande med lavendeloljan, måste även berätta att vår dotter jobbar på Österlenkryddor och ibland skulle jag också vilja jobba där...
    Må så gott.
    /Lotta

    SvaraRadera
  5. Hur torr ska levendeln vara när man stoppar den i burken? Räcker det om man plockar den en solig dag och lägger i eller behöver den längre torktid? hälsn Marie

    SvaraRadera
  6. Jag plockade lavendeln en solig dag och la blommorna direkt i burken.
    Lycka till !
    Isa

    SvaraRadera
  7. Lavender smells so wonderful.
    I have many lavender plants in the garden, they are so beautiful.

    You have a nice blog.
    Hilly

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa