tisdag 18 juni 2013

Min gurka blommar och glädje och besvikelse går hand i hand !


Djungelgurka till plocksalladen !

Jag är ju ingen odlare och har aldrig sått gurka tidigare men i år blev jag kär när när jag läste om den lilla djungelgurkan och nu blommar den .. vilken lycka !

Pyttesmå gurkor har börjat bildas och nu skall den få kärleksfull omvårdnad så vi kan äta små söta gurkor i salladen i sommar !




Apropå sallad så har plocksalladen i olika färger som jag sådde innan vi åkte till London nu tagit sig ordentligt och är färdig att plockas.




Alla tomatplantor har nu flyttats ut i större krukor, lådor och zinkbaljor. Både italienarna och balkongtomaterna står nu i färd med att börja blomma. Så solvarma tomater skall vi i alla fall få till salladen i sommar - fast aldrig mer att jag skall så så MÅNGA tomater - har gett bort massor !




Glädje och besvikelse - hand i hand !

Den rara sockerärtan som jag fick på trädgårdsmässan i Stockholm som bonus i Klostras monter när man var medlem i en trädgårdsförening ger nu bamsiga sockerärtor.

Jättekul att något kommer som det ska i köksträdgården annars har över hälften av alla jordgubbsplantor dött i vinter. De som hoppat ur lådorna och etablerat sig på marken istället har klarat sig bättre än de i lådorna. Satt en hel låda med vitlök i höstas .... tre har kommit upp ... tre st ... usch vilken besvikelse.

Luktärtorna är inte bättre de heller - satt en hel låda rootrainers - ingen kom upp ! Försökte ute också och ett fåtal har kommit upp. Så är en trädgårdsmänniskas vardag - det är bara att svälja besvikelserna och komma igen !




De rara ärtorna får äntligen vara ifred !

Marodören som härjade bland de egensådda ärtorna verkar ha gett sig av - nu får dom äntligen vara ifred. Tror inte det var den tama duvan - henne har jag inte sett på länge. En dag för några veckor sedan när jag kom ut i trädgården låg massor med fjädrar på ena sidan av växthuset alldeles vid buskaget där områdets katter brukar smyga runt. Kanske skrämde en katt iväg henne ... fast skulle dom ge sig på en så stor duva ?

Hur som helst saknar jag faktiskt hennes kurrande på ruinmuren och inflygning över trädgården .. kanske var det en brevduva som mellanlandade .. kanske har hon hittat en make och flyttat. I alla fall var det ett oväntat besök !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Inland går det bra... I land mindre bra eller inte alls! Det är bara att testa igen!

    Men förövrigt verkar ju allt växa bra mycket bättre än förra året! Då fick jag inte en enda röd tomat :)

    SvaraRadera
  2. De där gurkorna låter ju lovande! Javisst blir man lite besviken ibland men det hör till att allt inte blir som man önskar. Då blir man desto gladare när annat funkar desto bättre!

    Hoppas att katterna inte åt upp den kurrande duvan bara...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, va mycket fint du har där!!! Ärtor redan!
    Visst är det kul med gurka... tycker ofta de går bättre en tomater! Vi får se hur det går i år.... =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  4. Även här har det grott ojämnt i sådderna i år, ler lite eftersom min sallad verkligen INTE vill trots ihärdiga försök. Djungelgurkan får du gärna berätta mer om när ni smakat den :) Här äts det gurka i mängder! Vitlöken i år går det bra för, förra årets sådd blev som din varpå klyftorna från alla lökar sattes igen i höstas - någon utdelning vill man ju ha när man köpt dyr sättlök!
    Men så är livet och man får helt enkelt gilla läget oavsett / Kram

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det ofta så med odlandet.Ömsom vin ömsom vatten.Har också förlorat en hel del blomplantor i vår.Får ta nya tag nästa år.Kram.

    SvaraRadera
  6. Men så mycket härligt! Salladen ser ju jättegod ut, för att inte tala om ärtskidan där!! Nästa år ska jag fixa mig några pallkragar och odla lite jag också. Det räcker inte med bara rabarber och gräslök!

    Njut av dina odlarmödor och sörj inte det som trilskades i år. Nästa år...

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Jag satte massor av luktärtor. Vissa sorter, fjolårets fröer, tog sig bra. Andra, årets fröer, trodde inte alls... jätte konstigt!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Jag satte massor av luktärtor. Vissa sorter, fjolårets fröer, tog sig bra. Andra, årets fröer, trodde inte alls... jätte konstigt!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. HeJ
    Det var väldigt ojämnt med sådderna här också. Men du har ju så mycket läckert på G, så du får känna glädje för detta som lyckats!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Hejsan.
    Jag har haft djungelgurka flera år nu men i år struntade jag i det, de breder ut sig ganska mycket men blir mängder med små syrliga gurkor.
    Oj vad det växer hos dig, min sallad har inte tagit sig alls nästan och inte heller ärtorna, har sått i flera omgångar men de vill inte.
    Tomater är jag oxå väldigt duktig på att så för många av men man tänker ju att tänk om det inte blir så många plantor, måste så några i reserv :)
    Ha en fin kväll.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  11. Så fin din sallad ser ut! Här har det grott jättedåligt i drivbänkarna i år. Skönt att höra att det inte lyckas jämt för alla andra heller... ;-)

    Trevlig midsommar!
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Är det någon tröst att luktärtorna nobbar oss också i år? Våra djungelgurkor har inte kommit så långt som dina men jag hoppas att de snart sätter fart. Glad midsommar!

    SvaraRadera
  13. Åh så mycket härliga grönsaker du har på G!

    Önskar dig en trevlig midsommar!

    Kram Helli

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa