söndag 2 juni 2013

Londonresenären blommar !

Vacker terrakottakruka på Chelsea

Kurerat och donat !

Londonvädret dröjde sig kvar hos oss i form av en riktig förkylning så i helgen har vi kurerat oss och donat i trädgården när vi orkat. Den långa, vilda gräsmattan har blivit klippt, kanterna trimmats och gödsel har kommit på i nästan hela perennarabatten. Ogräset som frodas ÖVERALLT har fått sig en knäpp på näsan och SNART kan jag känna att vi håller på att komma i kapp med trädgården.

Dahliorna väntar dock fortfarande på att komma i jorden och i köksträdgården återstår en hel del. Tomaterna trängs i sina krukor och både stäppsalvia, kryddtagetes och tobaksblomster skall planteras ut.



Håller på att smälta alla intryck från Londonresan och idag kommer några bilder från mässan. Om det inne i stora hallen var perfekta blommor som gällde så var det desto mer vildvuxet utanför. Gillar det vildvuxna mer än det perfekta. I den här rabatten vid växthuset trängs bl.a. daggkåpa, stäppsalvia, allium och aklejor. Olika höjder, olika växtsätt och bladformer.




Hundkäx i rabatten ?

"Va, har dom satt hundkäx i rabatten" sa maken när vi stannade till vid den här visningsträdgården. Här hade man plockat in ett stycke natur med mycket gräs och vanliga trädgårdsväxter. En skön blandning ... och en fin kontrast till det raka och strikta formspråket i möbler och arkitektur!




I samma trädgård fanns det också inslag med flera olika sorters nävor ... och då blev jag så glad ... för just nävor är en kraftig förälskelse hos mig just nu !




Näva som handbagage !

Precis bortanför vårt hotell i London fanns en jättemysig handelsträdgård. Sista dagen tog vi oss tid att botanisera bland växterna och naturligtvis fick en näva Geranium Russel Prichard följa med hem. Tog den som handbagage i kassen som den var och det gick jättebra. Ångrar att jag inte tog fler .. hade ju ingen aning om man kunde ta dom på flyget och knuva in dom som handbagage eller om man fick lämna den ifrån sig till någon nitisk kontrollant.

Såg på Youtube att den skall bli stor och har ett vällande växtsätt. Har satt den i kruka så länge, bland terrakottarna framför växthuset. Blev så lycklig när knopparna slog ut i går och i dag ... londonresenären trivs och blommar !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder!
    Kram Malena

    SvaraRadera
  2. Nydelig bilder hos deg og fra CFS. Vi var der også og fikk masse inspirasjon. Skulle gjerne ha tatt med meg planter hjem, men side vi ikke er medlem av EU går det ikke. Anne

    SvaraRadera
  3. Härligt, nävan gillar jag också, en tacksam växt som blommar så fint och med en variation av färger.
    Är det blåregn på bilden uppe vid taket? Fantastiskt. Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. O, vilken drömresa du har gjort. Jag har alltid längtat efter att få göra en riktig trädgårdsresa till England
    med extra allt.

    Ha en fin vecka
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Flotte bilder og synd at det var så vått og kaldt under CFS . Håper at formen er stigende :) Nydelig geranium du fikk tatt med deg hjem !

    SvaraRadera
  6. Vilken fin näva och handelsträdgården såg jättefin ut. Var låg den? Hundkäxet Rawens wing ska jag köpa och ha, var vet jag inte men jag blev så förälskad i det. supersnyggt! Kanske blir bra i rabatten "under" Eken :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Vilken resa du varit med om, Isa! Måste vara en dröm som gått i uppfyllelse! Jag är så glad för din skull. Och även för din skrivarkurs... så roligt!!
    Vet du, jag har fått en ny liten trädgård... nästan min egen, fylld med bergklint:)

    Kramar och tack för dina fina kommentarer!
    Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa